Helaas eerder naar huis - Reisverslag uit Westerhoven, Nederland van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu Helaas eerder naar huis - Reisverslag uit Westerhoven, Nederland van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu

Helaas eerder naar huis

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Trudy

06 Augustus 2013 | Nederland, Westerhoven

Donderdag 25 juli Aumont-Aubrac naar Nasbinals, 27 km! Vandaag is het de feestdag van St. Jacobus, naamgever en patroonheilige van de weg naar Santiago de Compostella. We zijn geschokt door het vreselijke treinongeluk dat daar heeft plaatsgevonden met zo vele doden en gewonden. Hier in Nasbinals een lichtje opgestoken voor al die mensen, familieleden die zo in diepe rouw gekomen zijn. Je krijgt het er koud van en woorden schieten tekort.
Na een lange, hete en toch inspannende wandeling in Nasbinals aangekomen. We zijn vandaag de Aubrac binnengewandeld. Een streek met een open landschap, een hoogvlakte met glooiende heuvels met daarin hele grote keien, die wel heel oud moeten zijn. In de weiden liggen lome koeien lui te wezen. Om jaloers op te worden. Er is weinig tot geen beschutting tegen de brandende zon. Wel zo nu en dan een verkoelende bries.
Nasbinals is een leuk klein stadje, waar we weer een prima onderdak hebben gevonden. We eten er een typische Aubracspecialiteit l' Aligot, een aardappelpuree met verse kaas en een prachtig piece de boeuf. Smullen! We treffen opnieuw Isabelle en Jean-Marc uit Bretagne en de twee Belgische mannen.
Na lang nadenken hebben we nu toch besloten om met het wandelen te stoppen vanwege de hitte en de zwaarte van de wandelingen. Morgen gaan we terug naar Le Puy. Ze hebben het vervoer hier uitstekend geregeld, dus een directe verbinding naar Le Puy.

Vrijdag 26 juli Nasbinals naar Le Puy 132 km. Na een aantal pelgrims gedag te hebben gezegd brengen we de ochtend door in het dorp. Er is een stevige wind ( mistral) opgestoken en de parasols vliegen je om de oren . We doen nog even een wasje en wandelen wat rond.
De GR 65, zoals we die nu voor een gedeelte gelopen hebben, is onder de Fransen een populaire wandelroute en dat is terug te vinden in alle voorzieningen.
In de middag gaan we met een transferdienst terug maar Le Puy. Busverbinding van deur tot deur. Het karakter van de GR is meer sportief, dan spiritueel of religieus zo je wilt. Heeft waarschijnlijk ook met de vakantietijd te maken. Maar toch weer een bijzondere ervaring.
Ook hebben we een krant gekocht en zijn erg geschrokken van het trein ongeluk bij Santiago, het is verschrikkelijk wat deze mensen mee hebben gemaakt en wat de families is overkomen, we denken er veel aan.

Zaterdag 27 juli Le Puy - Westerhoven. Eerder terug dan gepland. Jammer, maar de conditie van Trudy blijkt niet goed genoeg te zijn voor deze inspanning. Daar maar eens aan gaan werken.
In totaal hebben we 132 km gelopen in 6 etappes en gisteren in de bus kunnen ervaren hoeveel stijgingspercentage daar in gezeten heeft.
We hebben de nacht in de pelgrimsopvang doorgebracht en hebben veel aan snurkconcerten gehoord, maar afgelopen nacht dat sloeg werkelijk alles!
We hebben collectief een andere slaapzaal opgezocht en zelfs daar konden we hem nog horen! Het bleek ook een boom van een kerel van zo'n 120 kg te zijn.
We zijn via de oostroute door Frankrijk naar het noorden gereden, mooie tocht.
Weer dank voor de gegeven reacties! En wat Frankrijk betreft: Au Revoir!

Vrijdag 2 augustus Westerhoven. Trudy heeft toch even een checkup laten doen. So far so good. Alles wijst op een conditiegebrek door een optelsom van alle factoren als warmte, vochtigheid, klimmen en de rugzak.
Elk nadeel heeft zijn voordeel, kunnen we toch naar de presentatie van Joke van Erp haar boek over haar belevenissen op de Camino de Santiago.

  • 12 September 2013 - 21:46

    Josef Kappaun Uit Bergisch Gladbach:

    Goeden avond Trudy en Pieter,
    hoe gaat het met jullie? Michael was er vandaag met Andrea en wij hebben zamen lunch gehad en dan zijn wij nog bij de leveranzier van de grafrede geweest, omdat hij volgende week zul beginen met het installeren op de begraafsplaats van mijn vrouw.
    In augustus ben ik nog in Berlin op studiereis geweest en volgende week ga ik voor 10 dagen naar Sizilien toe. Ik hoop, dat er goed weer is. Ik wil een rondreis gaan doen om het eiland te leren kenen.
    Misschien zal ik in october het Rijksmuseum gaan bezoeken en bij die gelegenheid nog vrienden in Zwolle, Rolde en Ede bezoeken. Als er een mogelijkeid is, kunnen wij elkaar ook ontmoeten. Ik zal voor mijn vertrek nog even bellen.
    Voor vandag ben ik met vriendelijke groeten

    Josef Kappaun

  • 20 September 2013 - 10:47

    Nathalie Meert:

    Hey Trudy en Pieter

    Ben weer in het Nederlandse, met goed internet en heb net jullie verslagen gelezen!
    Le Puy, hoor ik inderdaad ook heel erg mooie verhalen over :)
    En ja, die GR's staan er om bekend dat ze zwaar zijn, met veel klimmen en dalen en extra km tot aan de volgende bestemming.
    De hitte, ook daar kan ik over meepraten en kan me goed voorstellen dat dat gewoon te veel is geweest.
    Vind het echt oprecht jammer voor jullie dat jullie de tocht hebben moeten afronden, maar het is belangrijk te luisteren naar het lichaam en veiligheid staat voorop!
    Misschien op een ander moment in een ander seizoen?
    Dank je wel voor jullie reacties op mijn blog, deed me goed!
    Momenteel ben ik in Geldrop, maar gevoelsmatig zit ik nog steeds in de Camino. Het heeft meer met me gedaan dan vooraf verwacht :)
    Wens jullie een fijn weekend en misschien eens tot ziens?

    Greetz Nathalie

  • 27 Oktober 2013 - 19:32

    Martin Smits:

    Hallo Trudy en Pieter,

    Ik heb ontzettend genoten van jullie beschreven ervaringen ik hoop dat ik in de toekomst zelf ook de tijd en motivatie kan vinden om deze reis te ondernemen.

    Groetjes, Martin Smits

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter en Trudy

Kuieren over de Pelgrimswegen van Europa.

Actief sinds 11 Maart 2012
Verslag gelezen: 911
Totaal aantal bezoekers 63404

Voorgaande reizen:

25 April 2016 - 22 Mei 2016

Van Rome naar Assisi

15 Juni 2015 - 30 Juli 2015

Via Francigena del sud

02 Mei 2014 - 01 Augustus 2014

In de voetsporen van...

18 Juli 2013 - 12 Augustus 2013

Heimwee naar de Camino

08 April 2012 - 06 Juli 2013

Santiago de Compostella

Landen bezocht: