Samen verder - Reisverslag uit Fontebecci, Italië van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu Samen verder - Reisverslag uit Fontebecci, Italië van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu

Samen verder

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Trudy

20 Juli 2014 | Italië, Fontebecci

Zondag 13 juli '14 dag 73
Zonnig, 27 gr.
Lucca naar Lucca

Het is ons duidelijk dat we even een dagje rust moeten nemen. We zijn allebei moe en de spieren zijn stijf.
Mooier dan in Lucca kan niet.
Als afscheid van Johannes en Claudia ontbijten we met elkaar. Leuke jongelui zijn het.
We gaan vroeg de stad in. In de vroege morgen is een stad altijd op z'n mooist, als deze langzaam ontwaakt. De toeristen zijn er nog niet, auto's rijden er nog niet.
Velen zullen Lucca wel kennen met zijn stadsmuren, zoals we die in Bourtange ook kennen. Deze zullen vast door de Romeinen zijn gemaakt.
Lucca is een stad, waar je in kunt verdwalen. Zo veel smalle straten, die allemaal op elkaar lijken. De kathedraal met zijn voorgevel van 'kant'. De vele oude en wat haveloos aandoende huizen. Om nu te zeggen dat we onder de indruk zijn, nou nee.
Dan zien wij liever Pietrasanta, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
In de middag houden we siësta in ons appartementje. Het rijk alleen, even rust. Weldadig.

Maandag 14 juli '14 dag 74
Bakken regen!
Lucca naar Altopascio 21 km.

In Lucca komt de regen met bakken uit de lucht en ook nog stevig onweer erbij. We draaien ons nog een keertje om. Uitgebreid ontbijten maar het blijft gieten. Om 8.30 dan toch maar op pad. Zo'n slecht weer hebben we eigenlijk nog niet gehad.
De afdichting van onze poncho's is niet meer je van hèt. Binnen de kortste keren kleddernat. Ook aan de schoenen heeft de tand des tijds geknaagd. We lopen allebei te soppen in de schoenen.
Maar een pelgrim is geen pelgrim als hij dit niet gelaten over zich heen laat komen. Verstand op nul en lopen.
De wandeling is vlak en over verharde wegen dus een makkie. Tegen de middag klaart het op en kan de poncho uit. Ons nachtkwartier is de pelgrimsopvang van de gemeente Altopascio. De bedjes zijn een beetje gammel, maar het kost niet veel.

Dinsdag 15 juli '14 dag 75
Zonnig 25 graden
Altopascio naar Fucecchio, 19 km.

Op tijd naar de kapper.
Wat een verschil met gisteren. Weer zo'n mooie blauwe lucht. Afwisselende wandeling door dorpen, bos, oud Romeins pad. Een stuk weer over 'broken grounds' , maar nu is het pad veel breder. In Galleno zien we een werkeloze kapper. Snel naar binnen voor een coupe Italiana. Daar knap je van op als je haar weer goed zit.
We zijn in afwachting van Ineke en Ben Hopman. Zij lopen met ons mee richting Rome.
Morgen in San Miniato basso zullen we elkaar treffen.
Fucecchio ligt daar 15 km vandaan, dus hebben we morgen een heel korte etappe.

Woensdag 16 juli '14 dag 76
Fucecchio naar San Miniato basso, 15 km

Vandaag gaan we Ineke en Ben verwelkomen. Eerst nog de 15 km afleggen. Het Toscaanse land wordt steeds mooier. Tegen 12 uur op plaats van bestemming. We hebben 4 bedjes gereserveerd bij Frattelli Misericordiae. Weer net als in Lucca, bij de ambulancedienst. Het lijkt er op dat het tevens een sociale werkplaats is, want er werken tal van mensen met een lichamelijke en geestelijke beperking. Later op de dag krijgen we ook allemaal een mooie oorkonde dat we daar geweest zijn. Tegen 13 uur zijn Ineke en Ben er. Een hartelijk weerzien.
In de middag brengen we de auto van Ben naar een kennis in San Gimignano, die daar een wijngaard heeft. Eerst vullen we de auto met voor ons overtollige spullen, de tent, slaapzakken, jacks en wat klein spul. Dat zal schelen morgen met het gewicht. Met zijn allen met de bus en de trein weer terug naar San Miniato. s-Avonds samen eten en lekker bijkletsen.

Donderdag 17 juli '14 dag 77
San Miniato basso naar Gambassi terme , 28 km.
OEF, OEF wat warm en ver, maar oh wat mooi! 35 gr.

Onze eerste tocht met elkaar. Het pad gaat over het golvende landschap van Toscane. Een prachtig reliëf landschap met verspreid over de heuvels de wijngaarden met de azienda's, olijfboomgaarden, gemaaide korenvelden. Het is bloedje warm. Toch vroeg weggegaan, maar de zon is ongenadig. Onderweg komen we gelukkig een aantal watertappunten tegen. Onze hoeden worden volgeschept met water en zo op onze hoofden gezet. Heerlijk zo'n koude douche. Maar oh wat is het warm en ver. Het laatste stuk krijgen we een lift van Bernard, een Belg. Hij zet ons af bij Ostello Sigerico, pelgrimsonderkomen van de parochie. Ze hebben hun zaken prima voor elkaar en er wordt lekker voor ons gekookt.
Het is vandaag wel afzien geweest.

Vrijdag 18 juli '14 dag 78
Gambassi terme naar San Gimignano 13 km.
Opnieuw zeer warm 35 gr.

Lekker geslapen na zo'n uitputtende dag. Vroeg uit de veren. Om 7.15 op pad. De vroege morgen is altijd heerlijk om te lopen. Ook vandaag gaat het golvend op en neer en dat maakt Toscane ook tot een hele uitdaging.
Vandaag is de etappe kort en we zijn vroeg bij het monastero San Girolamo, waar we slapen. We worden verwelkomd door Soeur 'Sourire'. San Gimignano is een trekpleister in Toscane. Mooie pleinen en smalle straatjes met leuke winkeltjes en heel veel toeristen.
Pieter koopt een ijsje bij de wereldkampioen. In Eersel zijn de ijsjes zeker zo lekker vindt hij.

• 20 Juli 2014 - 11:31

Yvonne:

Prachtig Toscane, maar wat warm om te lopen zeg, succes, nog steeds, veelbewondering

• 20 Juli 2014 - 18:34

Mieke Wartna:

Hallo Trudie en Pieter,
    Mooi hè Toscane? Een heerlijk deel van Italië. Jullie schieten al op. Hier in Manchester is het ook zeer mooi weer. We vermaken ons prima inde tuin. Heel veel groeten van Menno, Zula en Mo. Kus van mij.

• 20 Juli 2014 - 19:15

Nynke:

Leuk om jullie verslag te lezen. Italie heeft ook weer veel variatie te bieden. Maar warm! Doorzetters zijn jullie, alle bewondering. Hier ook warm. groetjes ut Starum

• 20 Juli 2014 - 20:55

Leontine :

Hoi,
    Leuk jullie verslag weer te lezen en mooie foto's! Toscane ziet er prachtig uit en jullie ook!
    Liefs van Pim, Leontine, Koen en Nienke

• 21 Juli 2014 - 20:25

Mia Bolck:

Hoi Pieter en Trudy. Het lijkt wel of het steeds mooier gaat worden. Ik vraag me af of jullie nog wel terug willen naar de kempen.Jullie doen het fantastich.groetjes mia

• 22 Juli 2014 - 22:03

Jacqueline:

Wat zijn jullie toch keien. Hier in Nederland was het ook veel te heet. 35-36graden, niet te geloven.
    Maar ja, wij kunnen lekker binnen blijven en hoeven niet te wandelen. Laat staan met een zware rugzak!!!!!!
    Poeh, poeh. Wij wensen jullie veel succes toe, groetjes Jacqueline en Hans.

• 23 Juli 2014 - 20:51

Noud Maas:

Afgelopen vrijdag bereikten jullie dus het fraaie San Gimignano. We zijn nu alweer bijna een week verder. Jullie zijn dus ongetwijfeld het prachtige Siena al gepasseerd. En waar ik nu zo benieuwd naar ben.... Hebben jullie de eerste borden al langs de weg zien staan met de bijkans magische woorden 'Roma' erop? En wat deed dit met jullie gemoedstoestand? Hou vol dappere pelgrims; het mooiste moet nog steeds komen... :)
    Noud

• 26 Juli 2014 - 09:34

Zr. Anita:

Dag beste pelgrims,
    Geweldig jullie zijn volhouders Rome is in zicht, houw vol . we blijven voor jullie bidden en volgen de tocht mee.
    wat een hitte. de foto's zijn ook erg mooi.
    Wij wensen jullie nog heel goede dagen. Veel groeten van ons allen zusters Hulsberg