De laatste 100km - Reisverslag uit Viterbo, Italië van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu De laatste 100km - Reisverslag uit Viterbo, Italië van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu

De laatste 100km

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Trudy

27 Juli 2014 | Italië, Viterbo

Donderdag 24 juli '14 dag 84
Bagni San Filippo naar Aquapendente , 30 km

Leuke ontmoeting.
Via Radicófani, boven op de heuvel, dalen we af naar Ponte le Rigo. Het gaat eigenlijk voortdurend naar beneden. Makkie dus, zou je zeggen, maar ook dalen vraagt het nodige van je knieën. In de ochtend is het goed wandelweer. We komen op het smalle pad een auto tegen met Belgisch kenteken en zeggen goedemorgen. Er zitten twee charmante dames in, moeder en dochter. Ze zijn zo blij wat Nederlands te horen, dat ze ons spontaan uitnodigen om iets bij hen thuis te komen drinken. De auto wordt gedraaid en zij rijden ons voor en leiden ons naar een leuke vakantievilla op een van de Toscaanse heuvels. Zwembad er bij, mooi uitzicht over het dal. Het is wat behelpen. De familie is woonachtig en werkzaam in Brussel en bezitten sinds kort deze woning.
Moeder Heidi en docher Charlotte verwennen ons met een frisse dronk. Na gezellig wat gekletst te hebben, allé we moeten weer verder, zo komen we er niet.
Heidi brengt ons weer terug op het pad. Het is de eerste keer van ons leven, dat we in een Jaguar hebben gezeten...
In de middag kondigt zich slecht weer aan. Poncho aan, poncho uit. We zijn bijna in Aquapendente als ze boven de kraan openzetten en flink op de onweerstrommel slaan. Aquapendente, water, water en nog eens water. Onze schoenen zijn net zwembadjes, waarin onze voeten ronddobberen. Wat zijn wij nat!
De gastenzuster van het Cappucijnenconvent is niet bepaald blij met al die druipende pelgrims. In de kloostergallerij moeten we alle natte boel uit doen. Niet bepaald een warme ontvangst. En een lijntje in de badkamer met wasgoed om te drogen mag ook al niet.
In de avond eten we gezellig met z'n vieren bij een restaurantje met gastvrije bediening.

Vrijdag 25 juli '14 dag 85
Aquapendente naar Bolsena, 22 km
Rome nog 161 km te gaan!!!

Ineke heeft nog steeds last van alle blaren. Het wordt er niet minder en beter op. Reden voor haar en Ben om de bus te nemen. Wij gaan wel op pad.
Toscane hebben we verlaten en lopen nu in Lazio, de provincie van Rome. We hebben uitgerekend dat we 1 of 2 augustus in Rome kunnen zijn. Precies 3 maanden onderweg geweest! !. Maar een wedstrijd duurt tot het laatste fluitsignaal, dus we zijn er nog niet.
Vandaag lopen we een mooi pad met zicht op het meer van Bolsena. Zijn de oevers van het Lago Maggiore helemaal volgebouwd, hier langs het meer van Bolsena is vrijwel alles nog natuur. Een heel mooi gebied.
Onderweg treffen we Massimo, een schaapherder met zijn honden en kudde. Dankzij de lessen van Brechje kunnen we toch aardig met hem praten. Hij heeft een groot kapmes op een steel bij zich. Dat is voor de serpenti, de slangen, zo vertelt hij.
Bolsena zelf is een alleraardigste oude stad met castello en cathedraal.
In de avond zijn alle straten vol met mensen die buiten eten. Het maakt een hele gezellige indruk.

Zaterdag 26 juli '14 dag 86
Bolsena naar Montefiascone 18 km.
Stuk minder warm.

De ochtend begint al goed. Pieter maakt een proefritje in een echte Piaggio. Hij is zo blij als een kind.
De wandeling brengt ons vandaag naar Montefiascone, boven op de heuvel. Onderweg hebben we mooie uitzichten op het meer van Bolsena, een oud vulkanisch meer. Ook kun je aan de paden zien, dat we in een oud vulkaangebied lopen. Er zitten een paar flinke klimmetjes in, die ons uiteindelijk boven op de heuvel brengen. Ben en Ineke zijn de klimmers, Pieter en ik zijn de snelle dalers, zo blijven we toch bij elkaar in de buurt
Voor het eerst staat op de bordjes van de Via Francigena de aanduiding ROME! In Montefiascone zien we dat het graf van Petrus nog 100 km. is?
Het begint nu toch menes te worden. Nog een week en dan zijn we er! Bijna niet te bevatten, dat we zo ver gelopen hebben. Wat hebben we veel gezien en beleefd.
We slapen in het Monastero St. Pietro bij de zusters. Grote wasdag, want er is een wasmachine.
In Montefiascone bezoeken de prachtige kathedraal St. Marguerite en de Rocco dei Papi. Vanaf de Rocco dei Papi hebben we een 180 gr. uitzicht over het meer en de omgeving. Schitterend!

Zondag 27 juli '14 dag 87
Montefiascone naar Viterbo, 19 km.
Een zondagse wandeling.

We worden om 6.00 gewekt door het ochtendgezang van de zusters. Vandaag hebben we het niet zwaar. Het gaat voornamelijk naar beneden. De temperatuur is aangenaam. We krijgen onderweg mooie uitzichten over het meer.
Boer Carlo nodigt ons uit in zijn moestuin, waar we ons te goed mogen doen aan tomaten en meloenen. Ze smaken overheerlijk en het is weer zo'n bijzondere ontmoeting.
Als dank beloven we een kaarsje voor hem op te steken in Rome.
Verderop komen we een openlucht therme tegen! Hier kunnen de Italianen in zwavelhoudende baden ontspannen.
Gezien de drukte is het kennelijk erg gezond. De temperatuur varieert tussen de 36 en 50 gr.
Wij besluiten toch maar door te lopen, de geur van de rotte eieren spreekt ons niet zo aan.
Ostella Torretta is ons onderkomen voor vannacht.

• 27 Juli 2014 - 16:53

Mieke Wartna:

Fantastisch. Met een week zijn jullie in Rome! Bewondering voor jullie doorzettingsvermogen.
    Mooie tijd waaraan je altijd zal terugdenken. Geniet van jullie verblijf in Rome. Mogen jullie nog op audiëntie bij de Paus? Ik hoop dat dat lukt! Omhelzing van mij.

• 27 Juli 2014 - 21:31

Joke Van Erp:

Lieve Trudy en Pieter,

Geweldig dat jullie de stal al ruiken. En wat leuk om met vieren aan te komen. Pieter en Trudy, jullie hebben weer een schitterende tocht in de benen zitten. Probeer deze week nog even intens te genieten van het onderweg zijn en doe de hartelijke groetjes aan Ineke en Ben en........de Paus. You never know!!!!

Heel veel knuffels en kusjes xxx.

• 28 Juli 2014 - 00:42

Mia Bolc:

Vinden jullie het niet jammer dat het einde in zicht begint te komen of begin je er genoeg van te krijgen. Jullie zullen wel zijn afgevallen met al dat klim en klauter-werk. Nogmaals het is toch geweldig wat jullie presteren. Ik denk niet dat ik het je na kan doen.groetjes mia

• 28 Juli 2014 - 23:31

Marieke:

Lieve Kanjers,

Wat een doorzettingsvermogen en prestatie! En geweldige ervaring die niemand je afneemt.
    Ik geniet in stilte mee van jullie verslagen.
    Wil je straks een kaarsje voor ons opsteken. Ik ben al maanden druk met mijn moeder, nu haal ik haar op uit ziekenhuis als tussenstop voor 1-2 dagen onderweg naar hospice.
    Liefs, Marieke

• 29 Juli 2014 - 20:05

Noud Maas:

Beste Trudy en Pieter,

Het gaat hard nu! Zondag in Viterbo, dus nu ergens in de buurt van Sutri, vermoed ik. Ik herinner me nog hoe bij mij de emoties loskwamen toen ik zo dicht bij mijn einddoel was: Het graf van de heilige Petrus, de rots van onze kerk. Dus, als jullie vrijdag, of zaterdag als pelgrims het voorrecht krijgen om in de prachtige grotto's onder de naar hem genoemde basiliek zijn graf te mogen bezoeken, wil je hem dan mijn hartelijke groeten overbrengen? En als je weer boven komt en terugkeert in de aardse wereld: in de Sint Pieter zelf staat nog een fraai groot beeld van Petrus. Geef hem maar een grote knuffel namens mij; de Italianen kijken daar echt niet van op....

Jullie laatste kilometers dus! Zet al je zintuigen maar op vol vermogen de komende dagen zodat al deze indrukken voor altijd bij jullie kunnen blijven....

Noud