Een geweldig slot - Reisverslag uit Trastevere, Italië van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu Een geweldig slot - Reisverslag uit Trastevere, Italië van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu

Een geweldig slot

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Trudy

06 Augustus 2014 | Italië, Trastevere

Vrijdag 1 augustus '14 dag 92
La Storta naar Rome, 17 km

Siamo a Roma!!!!!!

In Viterbo heeft men ons afgeraden het volledige traject te voet af te leggen. Het houdt in 10 tot 15 km langs de drukke Via Cassia. Er is geen voetpad, dus eigenlijk levensgevaarlijk. De alternatieve route door een nationaal park is afgesloten. We nemen dus de trein en lopen de laatste kilometers. Klokslag 10 uur lopen we het St. Pietersplein op. Een toch wel indrukwekkende gebeurtenis, ook al zijn we er al vaker geweest.
Dat gevoel van dankbaarheid komt weer in ons boven. We hebben het opnieuw, in goede gezondheid, samen kunnen en mogen volbrengen.
We melden ons bij de Zwitserse Garde en via een korte check bij de politie mogen we het Vaticaan in. Een laatste stempel en ons testimonium worden ons uitgereikt.
Daarna gaan we gezamenlijk met 2 bewakers naar het graf van Petrus en dat is toch wel een indrukwekkende gebeurtenis.
Daar sta je dan, 13 weken onderweg geweest. Zoveel mooie momenten, zoveel mooie ontmoetingen gehad. Prachtige natuur aanschouwd. Een waar Godsgeschenk.
Het is hard werken geweest, maar alleszins de moeite waard.
In ons pelgrimsonderkomen worden we op een bijzondere manier verwelkomd. Als teken van eerbied worden bij ons de rechtervoet gewassen en gekust!
Het is ook een weerzien met een aantal pelgrims, die we eerder tegengekomen zijn. Tijdens de gezamenlijke avondmaaltijd is het een drukke uitwisseling van ervaringen. Daarna lekker slapen en.. mannen en vrouwen apart!

Zaterdag 2 augustus '14

In de ochtend lopen we richting Trastevere naar het klooster van de Zusters Orselines. Hier blijven we tot we naar huis gaan.
Het is een oase van rust in het drukke Rome.
Vlakbij vinden we een fotograaf, die precies onze wensen vervult.
Hij is zo onder de indruk van onze voettocht dat hij graag met ons op de foto wil.
De rest van de dag duiken we Rome in en in de schaduw genieten op een terrasje van ons dagelijkse biertje(s) en van onze prestatie.
Wat een stad!
's-Avonds gebruiken we de maaltijd bij Barbara. Heerlijk gegeten en vele leuke en mooie herinneringen opgehaald.

Zondag 3 augustus '14

Al vroeg naar de St. Pieter voor de mis van 10.30 uur. Er staat zo'n lange rij, dat we halverwege de dienst pas binnenkomen. Jammer, maar we zijn deze drukte niet meer gewend.
We hebben nog wel een speciaal onderonsje met Petrus om hem de groeten te doen van Noud.
We storten ons weer in de maalstroom van toeristen en gaan naar de Spaanse trappen. Helaas zonder bloeiende bourgainvillia's.
Ook brengen we een bezoek aan de Vaticaanse gevangenis, waar ooit in een ver verleden Petrus en Paulus gevangen hebben gezeten en omgekomen zijn.
Wat kunnen wij als mensen wreed zijn.
In de late namiddag wordt Rome overstroomd met 47.000 (!) Duitse jongelui.
Misdienaars uit heel Duitsland, die op bedevaart zijn naar Rome.
Onze pastoor uit Freiburg is hier ook bij. We gaan hem zeker nog ontmoeten.

Maandag 4 augustus '14

Belangrijke zaken om te regelen.
Langzamerhand moeten we toch eens gaan bedenken hoe en wanneer we naar huis toe gaan. We lopen al vroeg via Campo i Fiori (zonder bloemen), Piazza Navone (heerlijk rustig) en het Pantheon (mooiste gebouw van Rome) naar de mierenhoop Stazione Termini.
Bij het reisbureau wordt al snel duidelijk dat reizen met de trein geen optie is. Te duur en indien overdag te veel overstappen.
We zijn immers al een paar dagen hier in Rome en krijgen ruimschoots de tijd om te wennen aan het idee, dat onze voetreis ten einde is.
Een vlucht naar Schiphol is dan ook snel geboekt.
Onze belangrijkste taak volbrengen we in de St.Maria in Trastevere bij het icoon van Maria en het kind Jesus.
We hebben een lange lijst met namen van mensen, die wij met het opsteken van een kaars, het noemen van hun naam en het bidden van een Weesgegroet Maria, willen gedenken.

Alle lieve mensen, die wij onderweg tegengekomen zijn, die ons geholpen hebben, die ons onderdak gegeven hebben. Onze kinderen, kleinkinderen, moeder, broers, zussen, oom en tante. Onze trouwe volgers en reactiegevers op internet en speciale verzoeken. Kortom allen, die ons dierbaar zijn.

Noud heeft gezegd: en het mooiste moet nog komen.
Welnu, voor ons is dit het mooiste en emotioneelste moment van de hele reis geweest. Bij het noemen van de namen zien we onze reis in de personen terug en weten we dat we onze dierbaren weer gauw terug zullen zien. De tranen biggelen over onze wangen.

Dinsdag 5 augustus '14

In de St. Maria Maggiore is het feest. Het feest van Maria en de sneeuw wordt gevierd.
Het feest heeft te maken met hoe deze kerk is ontstaan. De paus wilde een kerk bouwen. De paus kreeg een verschijning van Maria: daar waar zij het zou laten sneeuwen moest een kerk komen. En zo gebeurde.
Vandaag tijdens de plechtige kerkdienst sneeuwde het witte bloemblaadjes.
We brengen ook weer een bezoek aan de Friezenkerk en Antonio vertelt ons heel veel over de geschiedenis van deze kerk en van de Friezen in Rome.
We treffen het buitengewoon. De Paus houdt een openlucht audiëntie voor alle Duitse misdienaars. Antonio vertelt ons waar we moeten gaan staan: lekker in de schaduw en let op, de Paus komt vlak langs jullie.
We volgen zijn raad op en we zien Paus Francesco op nog geen 3 meter langsrijden. Hij oogt inderdaad heel sympathiek. Mooier hebben we het niet kunnen zien. Fijn dit meegemaakt te hebben.

Woensdag 6 augustus '14

Vandaag is een dag van rustig aan.
We wonen de H.Mis bij in het klooster. Verder nemen we vandaag afscheid van Ben en Ineke, zij gaan vandaag richting huis. Nog een laatste gezamenlijk ontbijt na 3 weken wandelen en door Rome dwalen.
We hebben met elkaar mooie dingen beleefd, mooie natuur gezien, stevig moeten lopen en lekker gegeten en gedronken met elkaar. We zien elkaar snel weer terug.
Tot onze verrassing belt Frank Prestel op. Onze pastoor uit Freiburg bij wie wij 2 nachten geslapen hebben. We treffen elkaar op het St. Pietersplein. Een hartelijk weerzien is het. Hij heeft een aantal van zijn misdienaars bij zich en zij zijn benieuwd over het hoe en waarom van onze reis. Het wordt een gezellig half uurtje.
Met Frank zullen we zeker nog contact houden.

Tot slot willen we iedereen die zo met ons hebben meegeleefd bedanken voor de reacties, het heeft ons heel goed gedaan om regelmatig iets van thuis te horen. Over niet al te lange tijd hopen we jullie allemaal weer te mogen ontmoeten.

Lieve groet Pieter en Trudy

• 06 Augustus 2014 - 19:08

Noud Maas:

Bertus Aafjes, 'een voetreis naar Rome':

' Reizen, het is zijn hart losmaken
    van het anker der kleine vaart.
    Om het vlot te laten geraken
    op de zeeen der wereldkaart.
    Het is zijn hart van het beminde
    losrukken, fier en onbevreesd
    Om het schoner nog weer te vinden
    Dan het ooit voordien is geweest'

Mooie thuiskomst toegewenst.

• 06 Augustus 2014 - 19:14

Yvonne En Hans:

Geweldige prestatie, mooi meegenoten van jullie verslagen en zeker herkenning van Rome, zijn we vorig jaar geweest.
    Prachtig, goede thuisreis en ja tot hier weer eens.

• 06 Augustus 2014 - 19:43

Gerrit Modderkolk:

Wat fantastisch om te lezen. krijg ook weer de kriebels.geniet maar lekker na. alhoewel...lopen is toch het ultieme! hoop jullie spoedig te spreken.val niet in een of ander zwart gat.super prestatie.goede thuiskomst. groet van een nederige pelgrim uit Velp.

• 06 Augustus 2014 - 19:45

Ciska Homan:

Duizend keer gefeliciteerd . Het is werkelijk fantastisch !
    We gedenken jullie nu in de haven van Boulogne, alwaar we heerlijke herinneringen hebben samen met jullie.
    Hoop jullie snel ergens te ontmoeten en jullie verhalen te horen.
    Liefs Ciska

• 06 Augustus 2014 - 20:04

Fons En Sjaan:

Proficiat kanjers. We zien jullie graag weer terug in Nederland. Groetjes, Fons en Sjaan

• 06 Augustus 2014 - 20:30

Jw En Korine:

Fantastisch gedaan!
    Weer een hele prestatie, met mooie ont-moetingen.
    We hebben genoten van jullie verhalen.

• 06 Augustus 2014 - 21:08

Marion En Gerrit:

Trudy en Pieter,

Van harte gefeliciteerd met dit prachtige resultaat. Rome.
    Geniet ervan, jullie hebben het verdient.
    Dank voor alle reisverslagen en foto's we hebben ervan genoten.
    Het kriebelt bij ons alleen maar meer.

Tot ziens in Eersel.

Marion en Gerrit

• 06 Augustus 2014 - 21:47

Renske Wierda:

Top, liefs Renske

• 06 Augustus 2014 - 23:19

Jacqueline:

Welkom thuis, jullie hebben het fantastisch gedaan.
    En dan de paus zo van dichtbij kunnen begroeten, dat is toch ook de slagroomop de taart.

Trudy en Pieter geniet nog lang na van deze voettocht.
    Jacqueline en Hans.

• 08 Augustus 2014 - 19:19

Jan En Renata:

Lieve Piet en Trudy, wat een geweldige prestatie! Gefeliciteerd.
    We hebben genoten van de verslagen en de foto's.

Ff kuieren wordt nu waarschijnlijk Ff luieren, fijne tijd nog!

liefs van ons.

• 09 Augustus 2014 - 16:13

Marjan:

Geweldig jongens, wat een prestatie en heerlijke ervaringen rijker, eigenlijk wel een beetje jaloers. Hoop tot spoedig, liefs Marjan en Ronald

• 07 September 2014 - 15:18

Peter En Frea Van Andel:

Beste Pieter en Trudy, Heel hartelijk dank voor jullie kaart uit Rome!
    Wat geweldig dat jullie het helemaal hebben volbracht!! Erg leuk ook om het reisverslag te lezen We vonden het bijzonder om een heel klein beetje deel uit te maken van jullie tocht en jullie te ontmoeten!
    Hartelijke groeten van Peter en Frea uit Travedona Monate

• 13 September 2014 - 10:39

Hildegard Zink:

Hallo Trudy und Pieter,

wir hoffen euch geht es gut! Ich hoffe Ihr hattet wunderbare Erlebnisse.
    Vielen Dank für eure Postkarte. Es hat uns sehr gefreut.
    Die Pilgerreise nach Medjugorje war schön wie ein WUNDER.
    Ich bin sehr berührt worden von diesem Wallfahrtsort.
    Herzliche Grüße aus Renchen

vom Obsthof Zink