Steeds dichter bij Rome - Reisverslag uit Bagni San Filippo, Italië van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu Steeds dichter bij Rome - Reisverslag uit Bagni San Filippo, Italië van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu

Steeds dichter bij Rome

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Trudy

23 Juli 2014 | Italië, Bagni San Filippo

Zaterdag 19 juli '14 dag 79
San Gimignano naar Abbadia-a-Isola 27 km met de bus
Abbadia-a-Isola naar Monteriggiono 8 km te voet.

Fatale proefrit met de Piaggio.
Het is al dagenlang erg warm in Toscane en de afstanden van de etappes zijn nogal lang met weinig mogelijkheid om de afstand te delen.
We besluiten om een dagje rustig aan te doen en nemen de bus naar Abbadia-a-Isola.
Pieter komt in een souvenirshop een Piaggio tegen en besluit een proefrit te maken. Helaas stoot hij met zijn rugzak wat flesjes olijfolie van de plank. Ravage natuurlijk, overal olie op de grond. Gelukkig waren de flesjes niet groot. Ook zijn schoenen zijn meteen weer goed ingevet. De eigenaar is coulant, schade €15,00 incl. een mooie blauwe Piaggio.
Genoeg getreuzeld. Na de busrit komen we in Abbadia.
Een lieflijk oud dorp met mooie straatjes. Zeker zo leuk als San Gimignano, maar zonder toeristen.
We treffen het, onze pelgrimsopvang wil net tot de namiddag gaan sluiten, maar we kunnen nog onze rugzakken kwijt. In Monteriggiono, 4 km verderop is er Middeleeuwse markt. Daar gaan we maar eens naar toe.
Een oude vestingstad met een stadsmuur boven op een heuvel gelegen, de naam zegt het al Monte.......
We strijken op een terrasje neer en komen gezellig aan de klets met Belgen, Engelsen en Nederlanders. Een biertje en een broodje prosciutto crudo gaan er goed in.
Vanavond zijn we uitgenodigd bij een vriendin van Barbara Nepetelli, een goede bekende van de Camino de Santiago. Zij woont hier vlakbij.
Eerst nog weer een zeer warme wandeling terug naar het onderkomen voor een verfrissende douche en een schoonheidsslaapje.
Een heerlijke dag! We worden opgehaald door de man van Teresella en hij brengt ons naar een klein paradijs op aarde. Een paradijs met uitzicht over de heuvels en San Gimignano. Teresella en haar man bewonen in de zomer een buitenverblijf, dat al eeuwen in bezit van haar familie is. Er zijn wijngaarden en olijfbomen, die de heer des huizes als vrije tijdsbesteding exploiteert. Het huis bezit een echte toren van al duizend jaar oud. We worden zeer gastvrij ontvangen en het souper is bereid uit louter producten van eigen grond. Chianti uit eigen wijngaard. Het is duidelijk dat deze mensen heel dicht bij en met veel respect voor de natuur leven. Een geanimeerde avond.
Grazie mille!

Zondag 20 juli dag 80
Abbadia-a-Isola naar Siena, 24 km.
Opnieuw zeer warm, 35 gr.

Vandaag naar Siena! Over de heuvels en door de velden van dit prachtige landschap. Het blijft klimmen dalen, waarschijnlijk tot aan Rome toe. Maar het is alleszins de moeite waard. Laatste stuk moet helaas langs de weg met druk verkeer. Ze rijden weer als gekken.
Even een stop bij MacDonalds vanwege de site. Als al onze verhalen er weer opstaan gaan we naar het centrum van deze prachtige stad. Velen van jullie kennen de stad, echt heel mooi met de kathedraal en Il Campo enz..
Ons bed staat bij 'les Filles de Charité', een zusterorde die heel veel goed werk doen voor armen en thuislozen. Ze beheren ook een voedselbank daar! Opnieuw een zeer gastvrije ontvangst. De zusters zijn diep onder de indruk van Ben's lengte ( 2 meter) en zijn komst oogst de nodige hilariteit.
We krijgen meteen een warme maaltijd aangeboden en die gaat er wel in na zo'n lange wandeling.
Even is er paniek, routeboek kwijt!
Overal zoeken, nergens te vinden.
Bij de toeristeninfo laten liggen???
Als een haas er naar toe. OEF, gelukkig, het ligt er. De baliemedewerker krijgt 2 dikke zoenen.
Ineke en Ben lopen al weer wat dagen dapper mee. Helaas ten koste van een pijnlijke blaar voor Ineke. Er volgt een kleine operatie, doorprikken en draadje erdoor. Een dokter aan Ben verloren gegaan, zo vakkundig als hij dit doet. Morgen maar zien of er gelopen kan worden.

Maandag 21 juli '14 dag 81
Siena naar Ponte d'Arbia, 25 km
Nog 256 km van Rome.

Met de voet van Ineke gaat het nog niet goed. We bouwen wat extra rust in en bekijken nog even de stad.
Na een stevige donatie en idem zoen voor Zr. Georgietta gaan we richting Ponte d'Arbia.
Het regent en onweert van jewelste, net als een week geleden, toen we uit Lucca weggingen.
Pont d'Arbia is een klein dorpje met een gezellige pizzeria en ook weer een pelgrimsonderkomen. Dit maal een cultureel centrum.
Langs de Via Francigena is het met de slaapmogelijkheden prima gesteld. Er is voldoende aanbod van voordelige onderkomens. Het mankeert nog wel eens aan de kwaliteit van de bedden en het sanitair, maar een kniesoorpelgrim,
die daar op let. Deze keer een prima bed! Hhmmm, straks weer heerlijk slapen.

Dinsdag 22 juli '14 dag 82
Ponte d'Arbia naar San Quirico d'Orcia, 28 km

Om 6.00 ontbijten in de plaatselijke bar en in de regen op weg. Na een uurtje wordt het droog en wandelen door de prachtig glooiende heuvels van Toscane. Het is werkelijk hier ontzettend mooi. Het weer is ideaal om te lopen, niet te warm en een verkoelend briesje.
We zien Roma al op de borden staan, dus we beginnen echt in de buurt te komen. Nog zo'n 250 km.

Woensdag 23 juli '14 dag 83
San Quirico d'Orcia naar Bagni San Filippo, 28 km

Een bevoorrechte dag, maar ook een dag met een zwarte rand.

Er staat een zware etappe naar Radicofani op het programma. Het gaat vrijwel alleen bergop en dat 32 km lang. Het weer is wel wat koeler maar we besluiten in te korten. Té ver, té inspannend. Bovendien is het heel druk met pelgrims, dus Radicofani zit vol.
We boeken een hotel 9 km voor de eindstreep.
Het is een prachtige tocht met fraai uitzicht over de heuvels en de dorpen. Bevoorrecht zijn we om dit met eigen ogen te mogen zien.
Onderweg hebben we het met elkaar over alle slachtoffers en hun familie van die verschrikkelijk gebeurtenis daar in de Oekraïne en die vandaag in Nederland herdacht worden. Met geen pen te beschrijven wat hier is gebeurd.
Na een inspannende tocht, moe maar voldaan, komen we bij het hotel aan. Sinds lange tijd niet deze luxe gekend.
Dus we nemen het er maar van.

• 23 Juli 2014 - 23:04

Yvonne:

Oh wat mooi, herkenbaar omdat ik ook daar ben geweest, Siena en chianti gebied.
    Nog immer vol bewondering

• 24 Juli 2014 - 07:41

Joke Van Erp:

Lieve Trudy en Pieter,

Het gaat geweldig en ik geniet van jullie verhalen. Pieter loopt gesmeerd zo te lezen. Wat een zooi moet dat geweest zijn. Wat is de natuur daar prachtig. Ik wens jullie nog kei mooie dagen en zet de rem erop, zodat je het einddoel nog even kunt uitstellen. Doe de groetjes aan Ineke en Ben en wens ze namens mij ook heel veel wandelplezier.

Dikke kus en knuffels xxx

• 26 Juli 2014 - 17:01

Jacqueline:

Hoi, Trudy en Pieter.
    Wij lezen met veel plezier jullie verslagen. Wat zullen jullie het heet gehad hebben! Zelf in huis was het nog erg warm en wij hoeven alleen maar te niksen. Ook fijn als het zo heet is. Hans is vreselijk jaloers op jullie.
    Hopelijk gaat de tocht verder naar wens en blijft het van tijd tot tijd zwaar maar geeft hij veel voldoening.
    Groetjes uit Uden

• 30 Juli 2014 - 16:04

Theo Wempe:

Lieve dappere doordouwers! De laatste kilometers; nog even ( nou even, of het niks is!) en dan zijn jullie op DE bestemming. Wij hebben veel bewondering voor jullie moed en doorzettingsvermogen.
    Als wij zien wat jullie lopen en wat wij hier aankruimelen..................! Maar ja, je kan niet hebben en tegoed houden. Sterkte en veel voldoening als jullie er zijn!
    Ted en Theo