We zijn er bijna - Reisverslag uit La Storta, Italië van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu We zijn er bijna - Reisverslag uit La Storta, Italië van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu

We zijn er bijna

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Trudy

01 Augustus 2014 | Italië, La Storta

Maandag 28 juli '14 dag 88
Drukkend warm
Viterbo naar Vetralla 18 km

We verlaten de eeuwenoude stad Viterbo. In de 13e eeuw zijn hier een aantal kardinalen 33 maanden in conclaaf bijeen geweest om een paus te kiezen.
Toen dat niet lukte werd besloten om ze geen eten meer te geven om de keuze te bespoedigen. Zo ging dat vroeger!
Dit is duidelijk een streek van de olijfboomgaarden en een enkele wijngaard. Mooie wandeling.
We strekken ons onder de olijfbomen uit om een dutje te doen.
Gastvrij worden we ontvangen bij de zusters Benedettine Regina Pacis. Een mooi klooster boven aan een lange klim. Frappant is wel dat de vermoeide pelgrim aan het eind van zijn dagetappe òf nog een lange klim moet maken òf 3 trappen mét rugzak omhoog moet naar de slaapzaal.
Met dit pelgrimsonderdak zijn we helemaal blij. Een eigen kamer met badkamer! En lekker gegeten, konijn op het menu. In geen tijden konijn meer gegeten. We maken kennis met een aantal bejaarde mensen uit Rome, die hier vakantie houden. 's-Avonds komt de wijkzuster langs voor hun verzorging.
Aangezien er verder weinig te beleven valt, gaan we vroeg naar bed.

Dinsdag 29 juli '14 dag 89
Bewolkt, ideaal wandelweer
Vetralla naar Sutri, 21 km

Een mooi slotakkoord.
We zijn aan de laatste etappes begonnen. Nog 2 dagen lopen en dan zit het er bijna op. Ook nu weer een dubbel gevoel. Er komt een eind aan een vrijwel onbezorgde tijd aan de ene kant en aan de andere kant de blijheid en de dankbaarheid dat we Rome bereikt hebben, dat we doorgezet hebben èn dat we straks weer naar huis gaan. Want onderweg zijn is prachtig, maar thuiskomen is net zo mooi. Een klein beetje trots zijn we ook wel.
Vandaag krijgen we een mooie etappe voorgeschoteld. Deze voert ons door boomgaarden met hazelnootbomen, door de oude stad Capranica met zijn steile smalle straatjes en door het bos. Het bospad is bij tijd en wijle smal, glibberig en steil. Dus uitkijken geblazen. Even zijn we Ben en Ineke kwijt, maar ons fluitje brengt ons weer bij elkaar.
Aan het eind van iedere etappe wacht ons weer de beloning: een lekker glas bier!
Ons nachtkwartier is bij de zusters Carmelitessen. Wat een verschil met gisteren, qua ontvangst en de staat van het onderkomen. De Zusters mogen kennelijk geen contact met de buitenwereld, alles verloopt via een houten draaiplateau dat als doorgeefluik dient. Het kan verkeren.

Woensdag 30 juli '14 dag 90
Sutri naar Campagno-di-Roma, 30 km

Voorlaatste wandel etappe. Sutri is een stad met oude opgravingen uit de tijd van de Etrusken. We zijn getuige van een eeuwenoude geschiedenis.
De Via Francigena houdt iedere keer weer verrassingen voor ons in. Lijkt het een vrij eenvoudige wandeling te worden, dan is het toch weer hard werken geblazen. Door de aanhoudende regen van afgelopen nacht zijn de landwegen en bospaden drassig en glibberig.
Een boer is bezig zijn kudde schapen te melken. Ze gaan braaf in de melkmachine. Het is zeker een kudde van een paar honderd schapen.
Na een wandeling door het bos komen we bij Campagno-di-Roma. Hoog kijken we tegen het stadje op. Als sluitstuk van 30 km lopen nog een hele steile klim naar de stad. Het is een ontzettend oude stad. Het maakt een erg armoedige indruk.
Over het parochiehuis waar we slapen kunnen we kort zijn,
matrassen op de grond, een boze beheerder, maar een heerlijk warme douche. Komt het toch nog weer goed.

Donderdag 31 juli '14 dag 91
Campagno-di-Roma naar La Storta, 25 km.

Tussen Keulen en Parijs ligt de weg naar Rome........
Onze laatste wandeling na 13 weken lopen!
Een wandeling, die we niet hebben willen missen. De omgeving, waar we nu doorheen wandelen is ook heel mooi. Nog steeds zeer landelijk, geen teken van de nabije aanwezigheid van een grote stad.
Het blijft nog steeds klimmen en dalen. Aan het eind moeten we via stapstenen een rivier oversteken. Met de vele regen, die er is gevallen, lopen we de kans dat de rivier te veel gezwollen is en dan krijg je natte voeten.
Maar geen probleem, een,twee, drie, vier aan de overkant.
De dag wordt afgesloten in de kathedraal van la Storta voorgegaan door de Kardinaal, een waardige afsluiting van een laatste wandeldag.
Morgen Rome! Het blijft nog steeds wat onwerkelijk. Misschien als we er eenmaal zijn dat het écht helemaal gaat doordringen. We gaan alles heel goed in ons opnemen.
Marieke, het kaarsje komt in orde!

• 01 Augustus 2014 - 08:46

Ina Gjaltema:

Wat een doorzettingsvermogen!!! Hoe meer berichten op jullie blog, hoe groter mijn bewondering word. Ik hoop dat jullie een fijne tijd in Rome hebben en zorg dat je niet in het zwarte gat valt nu het strenge wandelregime ten einde is. Kunnen jullie bij thuiskomst niet een lezing houden? Er zullen vast wel meer mensen zijn die nog meer van jullie avontuur weten! Geniet er in ieder geval van en goede thuiskomst gewenst.

• 01 Augustus 2014 - 10:50

Ad:

Hoi Pieter en Trudy

van harte gefeliciteerd met het behaalde resultaat.

ik hoop dat je hiervan genoeg energie hebt uitgehaald voor de komende tijd.

groet Conny en Ad

• 01 Augustus 2014 - 14:19

Renske Wierda:

Prachtig,geniet van de laatste stappen XR

• 02 Augustus 2014 - 22:19

Rene :

Hallo Pieter en Trudy

Weer een geweldige ervaring rijker. Geniet van het daar zijn.

En ook weer een fijne thuiskomst gewenst

Rene en Betty

• 03 Augustus 2014 - 09:46

Maria En Tiny:

Hoi Trudy en Pieter. We hebben met ver- en bewondering jullie verslagen gelezen. Proficiat. Jullie zijn er!
    Het zal tijd kosten om het "normale" leven straks weer op te pakken. Groot respect en tot ziens.
    Maria en Tiny

• 03 Augustus 2014 - 10:52

Joop,en Greet:

ho trudy en pieter

wat dapper van jullie

welkom in eersel,we hebben jullie wel gemist

veel liefs

Joop en GREET

• 03 Augustus 2014 - 13:09

Jacqueline:

Proficiat, wat zijn jullie toch geweldige bedevaartgangers!!!!!!!
    Wanneer kunnen wij jullie in komen halen. Toch zeker niet midden in de nacht, hè!
    Groetjes uit Uden.

• 03 Augustus 2014 - 18:54

Dick En Jopie Vd Krogt:

Chapeau. Climax van avontuurlijke tocht. Ijzersterke conditie zeker. Jullie gaan de katholieke gastvrijheid missen. Genoten van jullie dagverslagen. Voorlopig dus een eind hieraan. Zijn benieuwd naar de volgende missie. Eerst maar even genieten van de mijlpaal en de prestatie,
    Groeten,
    Dick en Jopie

• 04 Augustus 2014 - 10:58

Netty Lathouwers:

Hallo Trudy en Pieter,

In 1 woord geweldig, wat een prestatie. Van harte proficiat met het behalen van jullie doel Rome.
    Fantastisch. We hebben genoten van jullie leuke verhalen. We zien elkaar wellicht ergens eind augustus of begin september.
    Hartelijke groetje, Arnold en Netty

• 04 Augustus 2014 - 20:06

Noud Maas:

Beste Trudy en Pieter,

'Het mooiste moet nog komen' schreef ik verschillende keren als reactie op jullie fraaie reis verslagen. Nu is het woord 'mooi' natuurlijk arbitrair. Of, zoals de Engelsen zeggen: 'beauty is in the eye of de beholder'. Voor mij was het mooiste de aankomst bij het Petrusgraf in combinatie met mijn thuiskomst bij mijn geliefden enkele dagen later.
    Uiteraard ben ik razend benieuwd naar jullie mooiste moment(en).
    We moeten nog eens afspreken...

• 06 Augustus 2014 - 13:50

Thomas:

Geweldig Pap en Mam! Mooie foto's ook. Hoe lang blijven jullie in Rome? Tot snel! T&J (FR)