Het begin van het echte werk - Reisverslag uit Wassen, Zwitserland van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu Het begin van het echte werk - Reisverslag uit Wassen, Zwitserland van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu

Het begin van het echte werk

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Trudy

11 Juni 2014 | Zwitserland, Wassen

7 juni '14 dag 37
Aarburg, Zofingen, Dagmersellen, Sursee, 30 km
Warm!! 32 gr.
Bijtanken in het bejaardenhuis.

Een wat rumoerige nacht gehad. De camping ligt vlak langs een spoorlijn. Het lijkt wel of ze bij je binnen komen rijden. Toch goed geslapen.
Vandaag een lange tocht, tussen de 25 en 30 km. We kiezen voor de vlakke route, maar dat betekent wel in de blakende zon. Vaak pauzeren en veeeeel drinken.
Onderweg spelen de grote reuzen verstoppertje met ons. Zo kun je ze zien en dan zijn ze weer achter de heuvels verdwenen. Na het middaguur mogen we uitrusten op het terras van een bejaardenhuis. De gastvrouw zorgt dat we voldoende te drinken krijgen. Zo hebben we ook mooi de gelegenheid om onze voeten extra te vertroetelen. Door de hitte en het warme asfalt branden ze je schoenen uit.
Verkwikt gaan we aan het laatste stuk beginnen. Dit deel gaat door het bos. Heerlijk om even af te koelen.
En dan op de top van de heuvel voor Sursee is het afgelopen met verstoppertje spelen en hebben we vrij zicht op al die hoge bergen, die daar al miljoenen jaren liggen.
Ze boezemen ontzag in. Toch weer een fraaie beloning voor een dag hard werken.
Keimoe duiken weer vroeg ons tentje in.

8 juni '14, dag 38
Sursee naar Sempach, 15 km, daarna de trein naar Luzern, 16 km. Heel warm, 34 gr.
When you are bloody tired take the train

We zijn laat op pad, te laat eigenlijk voor dit warme weer.
De inspanningen van gisteren spelen ons duidelijk parten.
Het lopen gaat moeizaam, we schieten ook niet echt op. Wel genoeg mooi's te zien zo langs de Sempachersee.
Tussen de middag doen we een middagdutje bij een watersportvereniging. Het helpt niet echt. En we willen nog naar Luzern. Gaat duidelijk niet lukken. In Sempach nemen we de trein (met airco) naar Luzern, duurt zegge en schrijven 15 minuten.
Luzern is een mooi gekkenhuis, wat een hoeveelheid mensen! We lopen over de boulevard naar de camping. Een prima plek om te gaan slapen.

9 juni '14 dag 39
Luzern naar Flüellen en Altorf, met de boot over het Vierwoudstedenmeer.

We trekken vanmorgen Luzern in. Eerst een kaartje voor de boot naar Flüelen, aan het voeteneind van het meer.
Luzern is een mooie, rijke stad . Te zien aan alle dure hotels langs het water. De beroemde Kapellbrücke.
We lopen de stad in om een stempel bij een van de mooie kerken te verkrijgen. Dat lukt niet erg.
In de Jezuïtenkirche komen we binnen tijdens een koorconcert. Het blijkt een Amerikaanse koor van jonge vrouwen te zijn, die hun laatste Europese concert in Luzern geven. Mooie muziek, mooie meisjes en een smaakvol kooroutfit.
Na afloop van het concert vallen ze elkaar huilend in de armen. Wel bijzonder om daar bij te zijn. Morgen vliegen ze weer terug naar de States. Ook vragen we nog even de weg aan een serveerster, ze krijgt kippenvel als ze hoort waar we mee bezig zijn, vorig jaar heeft ze de camino del norte gelopen. Dit jaar de camino Frances.
Ons stempel halen we uiteindelijk bij de touristinfo. De boottocht duurt bijna 3 uur. We zijn zeilboten gewend, maar tegen een decor van hoge bergen met eeuwige sneeuw, dat is toch een ander gezicht.
Eenmaal in Flüelen lopen we naar Altorf naar de camping. Kleine camping van alle gemakken voorzien, dus de was gaat lekker in de wasmachine.
Een èchte vakantiedag.

10 juni '14 dag 40
Altorf via Ehrfeld naar Silenen 16,6 km, 34 graden
Engelendag.

Vannacht stond er een 'föhn' uit het zuiden, een hele harde wind. Maar ook dit tentje is niet òm te krijgen.
We zijn vroeg op pad. Slaan links af, maar worden teruggefloten door een bejaard echtpaar. Waar wilt u naar toe? Naar Amsteg! Kunt u zo lopen, maar is niet mooi. Wij wijzen u een andere weg aan de overkant van de Reuss. Inderdaad een schitterend pad, langs de bruisende rivier de Reuss. Voort gaat het door een rots, het Engelenpad genaamd. Aan het begin, in de rotsgang, aan het eind overal zitten kleine engeltjes in de muur aangebracht. Is iemand toch heel druk mee geweest. Mooie kapelletjes, stroomversnellingen, smalle graspaden tussen keienmuurtjes. Het is van een schoonheid, die wij, naar wij vinden, in Nederland niet kennen.
Rond 13.00 komen we langs een alleenstaand huis, waar een mevrouw moederziel alleen onder een partytent zit.
Stoelen genoeg, dus vragen we of we er even bij mogen zitten. Natuurlijk! Ze woont er al zo oud als ze is, 70. Ook kan ze ons vertellen dat er in Silenen een pfarrer woont. We eten ons broodje en gaan richting Silenen. En jawel hoor de pfarrer is thuis en we mogen wel in het kerkzaaltje slapen.
De pfarrer neemt ons mee naar een H.Mis in de openlucht bij een klein kapelletje. Mooie gebeurtenis.
Het is weer een echte engelendag vandaag.
In de avond nodigt hij ons uit voor een biertje en maken we kennis met Anna zijn huishoudster. Het wordt een gezellige avond.

11 juni '14 dag 41
Silenen naar Wassen, 16,5 km, 30 graden
Fascinerend, wonderschoon, volop klimmen.

De tocht van vandaag is werkelijk fascinerend. Wonderschoon wat de natuur betreft. Er moet volop geklommen worden, want de Gottardpas komt er aan.
We ontbijten om 6.30 met de pfarrer en Anna. Lekker vroeg weg. We krijgen nog wel 50 francs in onze handen gestopt en ze zijn niet voor de paus, zegt de pfarrer. Hier wordt je toch helemaal stil van.
De Reuss is hier een kolkende stroomversnelling en al gaande de tocht storten zich overal om ons heen de stroomversnellingen met donderend geraas naar beneden. We gaan via hangbruggen van de ene kant naar de andere.
Ook perst zich hier tussen de bergen een dichte infrastructuur van spoorlijnen, autowegen, fiets- en wandelpaden. Soms wel 3 spoorlijnen op verschillende niveau's.
Fascinerend dit allemaal te zien.
In Wassen treffen we in de kerk de pfarrer. Hij kan ons geen onderdak bieden, maar verwijst ons naar een onderkomen voor backpackers.
Voor een zeer redelijk bedrag slapen we vannacht weer in een heus bed.
Wat een luxe!

• 11 Juni 2014 - 21:56

Thomas:

Sprakeloos. Wat mooi daar. Kus.

• 11 Juni 2014 - 22:00

Ina Gjaltema:

Wat een bewondering heb ik voor jullie. Ik zit hier comfortabel op de bank met een dvd van Eros Ramazotti en jullie maar ploeteren! Een heleboel plaatsen komt me bekend voor van onze tripjes naar Italie, hebben ook in Sursee en Fluellen geslapen maar dan wel met ons luie lijf in een hotel. Het is er inderdaad adembenemend mooi, maar wacht maar tot je op de Gotthard bent!! Ik denk aan jullie en wens jullie een hele goede wandeling en natuurlijk ook veel plezier op weg naar Roma.

• 12 Juni 2014 - 00:14

Jeltje:

De engelen zijn niet alleen in de rotsen te vinden, maar zo te horen vooral in de mensen. Wat een schoonheid: in de natuur, in de mensen en hopelijk ook in elkaar ;) Veel moed en kracht voor zowel de beklimming als de afdaling; jullie gaan als en speer! Liefs.

• 12 Juni 2014 - 19:58

Yvonne:

Ongelooflijk wat prachtig rn wat een prachtig verhaal iedére keer. Bewondering en soms denk ik wel, zij die gek??? Krachtig en prachtig. Dikke knuf en hou je goed

• 16 Juni 2014 - 11:28

Nathalie Meert:

Weer de mooie ontmoetingen, de mooie natuur, de helpende mensen, de verschillende nachten en de dankbaarheid voor een echte douche en een echt bed. Mooi te lezen!!!
    Fijn dat jullie zo goed voor jezelf zorgen, met her en der een stukje trein.
    Veel plezier en geniet!!!!
    Liefs