Via Francigena - Reisverslag uit Mucinasso, Italië van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu Via Francigena - Reisverslag uit Mucinasso, Italië van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu

Via Francigena

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Trudy

28 Juni 2014 | Italië, Mucinasso

Maandag 23 juni '14 dag 53, warm 32 gr.
Gudo Visconti via Rosate, Toradello naar Pavia, 34 km
waarvan 14 met de bus.

De Povlakte
In Rosate is het voor de maandagmorgen al weer knap druk. Allemaal aan de espresso om weer fris de week in te gaan. Een Italiaan vraagt naar onze bestemming. Hij is zo onder de indruk dat iedereen het moet horen. We krijgen een koffie van hem aangeboden. Bij de farmacia nog even iets tegen de jeuk gehaald. Die muggenbeten jeuken ontzettend.
We lopen nu de Povlakte in met de rijstvelden. Hier verbouwen ze de rijst voor de risotto. Vanwege al die vochtigheid is de streek ook heel bekend om zijn...........
muggen. Het traject dat we lopen is weinig inspirerend tot oh's en ah's. Wel zien we in de verte de contouren van de Appenijnen. Na zo'n 20 km zien we een bushalte.
De bus brengt ons naar Pavia.
We verwachten een pakketje uit Nederland met onze kaarten voor de rest van de tocht. Het postkantoor heeft nog geen pakketje voor ons.
In afwachting hiervan verblijven we op de camping van Pavia. Het is er mooi, rustig en vooral stil. Geen omgevingslawaai van klotsend water, treinen, auto's of vliegtuigen, wat we tot nu toe veel hebben gehad.
We hebben dus even een rustpauze om Pavia te bekijken en naar Certosa de Pavia te gaan, bekend om zijn kerk.

Dinsdag 24 juni '14 dag 54
Warm, 32 gr.
Pavia naar Pavia, 12 km gelopen door de stad.

Heerlijk uitgeslapen! Langs de Ticino naar de binnenstad van Pavia. Pavia heeft ook zo'n mooie overdekte brug als Luzern.
Het is al snel erg warm en zelfs zonder rugzak lopen we flink te zweten. We gaan eerst naar de toeristeninfo en daar ontmoeten we de eerste pelgrims, een echtaar uit Canada en een man uit Frankrijk. Pavia is een echte Italiaanse stad, een grote piazza met oude paleizen, veel terrasjes en daarom heen de binnenstad. Mooie winkels en de Italiaanse verfijndheid spreekt uit alles. Met een schuin oog kijk ik naar alle mooie topjes, jurkjes en schoenen. Dat is wel iets anders dan mijn 'Jo met de banjo ' outfit. Maar dat komt ook wel weer. We bekijken het kasteel van de Visconti's, het graf van de H. Augustinus, de Dom is helaas gesloten. Voor ons stempel komen we terecht bij de parochie van de Sacra Famiglia. Een wel heel jonge priester in opleiding, we schatten hem midden twintig, staat ons te woord. Hij vindt het prachtig en wenst ons God's zegen. Nog even langs de post, nog geen pakketje.
In de namiddag nemen we een verkoelende duik in het zwembad en krijgen daarna een regen- en onweersbui. Mooie dag!

Woensdag 25 juni '14 dag 55
Pavia naar Certosa de Pavia
Regen, 19 gr. Onweer.

Italië is diep bedroefd, ze zijn uitgeschakeld in het wereldtoernooi.
Opnieuw een toeristische dag. We gaan naar La Certosa de Pavia, zo'n 15 km boven Pavia.
Het regent pijpenstelen en zo nu en dan onweer. We ruimen de tent een beetje op, zorgen dat alles droog staat. We lummelen nog wat rond en gaan tegen het middaguur richting Pavia. Langs het postkantoor. De dames daar zijn in blijde verwachting van ons want ons pakketje is er!
Hoera, dan kunnen we morgen weer op stap. De dames zijn net zo blij als wij.
La Certosa de Pavia is in opdracht van een van de Visconti's gebouwd als buitenverblijf. Het bestaat uit een gigantische kerk, die tot de nokken toe gevuld is met louter kunstwerken. Stuk voor stuk gemaakt door grote meester, ongetwijfeld. Je moet het met eigen ogen zien om er een mening over te hebben. Maar geef ons de St. Marie Madeleine in Vezelay maar.

Donderdag 26 juni '14 dag 56
Bewolkt, 22 gr.
Pavia naar Santa Christina, 29 km

Onze eerste dag op de Via Francigena, de eeuwen oude pelgrimsweg naar Rome. Voor we van start gaan lopen we nog even de Dom van Pavia binnen, die nu wel open is. Het voelt goed om hier nog even te zijn en een kaars op te steken en te bidden voor een goed vervolg van onze reis.
We lopen Pavia uit en we zien het eerste richtingsbord van de Via Francigena. Dat voelt vertrouwd als de richting duidelijk aangegeven wordt. Het gaat langs rijstvelden en kleine dorpjes. De temperatuur om te wandelen is optimaal, windje erbij, molto bene.
In de middag wordt het erg donker en gaat het onweren. Vlak voor de echte bui losbarst hebben we de poncho's aan. Ondanks het onweer lopen we dóór. Na een natte middag komen we in Santa Christina aan. Een behulpzame man, die ons ziet zoeken, brengt ons naar het pelgrimsonderdak. Tot onze verbazing staan daar al wel 4 pelgrims te wachten. Dat is lang geleden, het geeft een echt caminogevoel. We maken kennis met elkaar en gaan samen een biertje drinken. Een koppel uit België en een koppel uit Duitsland. Er is elkaar heel wat te vertellen. We zijn weer op het echte pelgrimspad!

Vrijdag 27 juni '14 dag 57
Zonnig, 27 gr.
Santa Christina naar de oever van de Po, Corte S'Andrea

Who pays the ferryman
Het is een prachtige morgen. De dauw hangt nog over de velden, het is aangenaam fris. We gaan richting Orio Litta. Over graspaden en kiezelwegen gaat het ver van alle verkeer. Heerlijk is dat. We komen door allerlei dorpjes en gaan richting de oever van de Po. Daar is een veer dat ons een stuk verder op de andere oever moet brengen. Om met het veer mee te kunnen gaan moet de veerman gebeld worden om ons op te halen. We komen aan in een vrijwel uitgestorven dorp, Corte Santo Andrea. Alle woningen zijn vervallen, maar de kerk wordt wel gerestaureerd en daarnaast staat een gloednieuw 'fietsstation' waar je fietsen kunt huren! Er is één restaurant annex boerderij van waaruit de veerman gebeld kan worden. We zijn inmiddels weer met 6 pelgrims die naar de overkant willen. Wat de kastelein ook probeert er is geen contact te krijgen. De andere vier gaan weer terug maar Orio Litta, 4 km terug om daar een slaapplaats te zoeken. Wij mogen ons tentje opzetten achter de boerderij, mogen gebruikmaken van het toilet en eten in het restaurant.
Morgen zal het veer zeker varen verzekert de kastelein ons.
We zijn benieuwd of het gaat lukken. In de avond met boer Renato op pad om de andere 4 pelgrims te zoeken, want de boot komt eerder. Ook laat hij mij zijn land en gewassen zien. De mais en de soja staan er prachtig bij. Vanavond gaan we wild kamperen!

• 28 Juni 2014 - 20:42

Ciska:

Wat een heerlijke verhalen weer. Moet genieten zijn in die mooie Italiaanse plaatsjes en landschappen.
    Lieve mensen ,wij wensen jullie nog heel veel mooie tochten, ervaringen enz enz.
    Knuffel uit Loenen. Wij kijken gezellig naar de WK voetbal.
    XxxJaap en Ciska

• 29 Juni 2014 - 12:35

Joke Van Erp:

Lieve Pieter en Trudy,

Geweldig zoals jullie Italië doortrekken en overal je tentje neerzetten.
    Lekker wild kamperen. Lang leven de vrijheid!!!
    Geniet met volle teugen van jullie schitterende voettocht, want eenmaal thuis, is dit alles weer voorbij.
    Heel veel plezier.

liefs en een dikke kus Joke.

(ps. zoeken jullie nog een sjerpa??!!)

• 02 Juli 2014 - 12:05

Stef Smulders:

Hallo Pieter en Trudy,

Grappig, kijk ik even op waarbenjijnu en zie ik twee pelgrims die vlak bij ons langsgekomen zijn! Wij zijn twee Nederlanders die sinds 2008 in de Oltrepo Pavese wonen en daar een vakantieverblijf/B&B runnen. Dit is een wijngebied net ten zuiden van Pavia aan de andere kant van de Po, ca 30km zuidelijker. Kijk maar eens op onze site www.duepadroni.it Veel wandelplezier verder, Stef & Nico

• 03 Juli 2014 - 20:00

Mia Bolck:

Wat gaat het toch allemaal voorspoedig.Weinig of geen echte tegen-slagen.Als ik jullie verslagen lees dan geniet ik er ook echt van.Nog heel veel plezier.groetjes mia