Het blijft bikkelen - Reisverslag uit Assisi, Italië van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu Het blijft bikkelen - Reisverslag uit Assisi, Italië van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu

Het blijft bikkelen

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Trudy

18 Mei 2016 | Italië, Assisi

11 mei 2016 3e lesdag.

Een berg op klauteren is minder vermoeiend!

Het weer is momenteel wat minder. Na een aantal prachtige, zonnige dagen is het nu zwaar bewolkt. Over de vallei hangt een dunne nevel, het is muisstil. Alle geluiden worden gedempt. Het maakt een mysterieuze indruk. Heel apart.
Om 9.00 weer in de schoolbanken en gaan we verder met de les. Theorie wordt afgewisseld met conversatie in het Italiaans. We stellen elkaar vragen over b.v. waar je vandaan komt, wat heb je gistermiddag gedaan? Vertel eens over een bijzondere gebeurtenis in je leven enz.enz. Maak je een fout, dan wordt je meteen verbeterd door de docent.
Al met al zowel voor Pieter als voor mij flink inspannend.
Een berg op klauteren is vermoeiend, maar je hersens zo te moeten gebruiken is weer andere koek.
In de middag maken we ons huiswerk! Als ontspanning gaan we de stad in om uit te zoeken hoe we komende zaterdag in Gubbio kunnen komen.
Omdat we zo hard gewerkt hebben trakteren we onszelf op een ........... , goed geraden!l

12 mei '16 4e lesdag

De klas begint een beetje een eenheid te worden. Als er koffiepauze is snellen we gezamenlijk naar beneden, de pater voorop, om aan het Piazza del Commune een bar in te duiken. De school is streng, we hebben er maar een kwartier voor. Gauw weer terug naar boven.
Als huiswerk krijgen we een opdracht mee:
Pieter moet een brief schrijven en Trudy moet een beschrijving maken
van een plek in Assisi, die zij mooi vindt en die ze aan de medecursisten wil laten zien. Nou, ga er maar aan staan.
Dopo il pranzo( na de lunch) gaat Trudy, in het kader van de opdracht, op zwerftocht door de stad. Wat heel aantrekkelijk aan Assisi is, zijn niet alleen alle mooie en bijzondere gebouwen, maar ook de steegjes en de vele trappen van de stad. Daar proef je de echte sfeer van de stad, toeristen komen hier vrijwel niet. Mooie smalle, kronkelende straatjes, trap op en trap af.
In gedachten ziet ze een knappe jongeling de trappen op en af snellen op weg naar een verboden afspraak, zo weggestapt uit een boek uit de tijd van de Medici.
Ze komt uit bij de Abbazia San Pietro. Een mooie, 'ruige' kerk zonder tierelantijnen. De kerk herbergt een minutieus uitgevoerde kerststal.
Toch weer aardig om te zien in de wetenschap dat San Francesco de eerste mens was, die ooit een (levende) kerststal heeft ge maakt en wel in Greggio.

13 mei '16 5e lesdag

Fa bruto tempo ad Assisi e fa bello tempo in Olanda.

Het is hier koud, brr. Zwaar bewolkt en een stevige wind.
Al weer de laatste dag van de 1e lesweek.
Al met al best vermoeiend, maar erg leuk om te doen. Gedwongen worden om in het Italiaans te praten werpt wel zijn vruchten af en de andere cursisten hebben er net zo veel moeite mee als wij. Veel woorden bijgeleerd.
Na de koffie gaan we met elkaar naar ieders favoriete plek en daar mag je vertellen waarom je het daar zo fijn of mooi vindt. Een leuke rondgang door Assisi.
Ons plan om morgen met de bus naar Gubbio te gaan hebben we laten varen, want het gaat morgen regenen volgens de meteo. Over het weerbericht:
Het weerbericht op tv wordt verzorgd door militairen, strak in uniform met hun hele rits onderscheidingen op de borst. Ze hebben hun pet nog net niet onder de arm. Een heel apart gezicht én gehoor om deze mannen over een zonnetje hier en een wolkje daar te horen praten. Meestal spreken deze mannen een andere taal.
In de avond valt er weinig te beleven hier, dus op tijd gaan slapen. We mogen uitslapen! Hhmmm.

14 mei '16 Rustdag!

Rustig aan gedaan, uitgeslapen. We gaan niet naar Gubbio, daar regent 't.
Ons alternatief Santa Maria degli Angeli in Assisi Basso. Het weer is zwaar bewolkt.
Een wandeling van een uurtje naar beneden. We lopen over the wall of fame. Op alle stenen op het pad staat een naam, afkomstig van allerlei mensen uit de gehele wereld, die hier geholpen hebben na de aardbeving.
Onderweg krijgen we een fikse bui op ons dak. Geen nood, Franciscus zal ook wel eens nat geworden zijn.
In de kerk van Santa Maria degli Angeli staat het kerkje van Porciuncola. Het eerste kerkje, dat Franciscus gebouwd heeft en waar hij ook is overleden.
Het is een prachtig mooi kerkje en met die enorme kerk er om heen gebouwd, lijkt het wel een poppenhuisje.
Maar zeer de moeite van het bekijken waard en ook van het natte pak.
In de namiddag met Laura en Ricky naar een concert kamermuziek. Er wordt hier van alles georganiseerd o.a. op cultureel gebied. Viool en cello, mooi gespeeld, maar niet helemaal onze stijl.
Laura en Ricky laten ons een paar lekkere winkels zien, waaronder een echte slager!
Dat wordt zelf cucinare! Twee heerlijke bistecca met gebakken aardappels en fijne kaasjes als desert. Komt helemaal goed!
Opnieuw een leuke dag!

Il 15 maggio '16 Pentecoste

Stamattina visitiamo la Basilica Superiore San Francesco di visitare la Messa cantata di Pentecoste.
La Basilica è tutta piena. Diventa cantato molto bello!
Durante la mattina piove. In pomeriggio il sole viene.
Andiamo alla Rocca Maggiore, dove abbiamo un panorama bellissimo sulla Valle d'Assisi.
Visitiamo il museo lì, una storica ricca.
Pietro e io parliamo italiano più spesso. Così
ci impariamo l'italiano. Siamo molto cortese verso l'un l'altro. In olandese c'è molto diverso.
Tot zover de vorderingen van week 1.
In de namiddag regent het weer, dus we hebben mooi geboft deze middag.
Con cena mangiamo anti-pasta, uno piatto con prosciutto crudo, salami, formaggio, del pane e vino rosso. Come dolce, un gelato. Buon apetito!
Om een ijsje te halen gaan we nog even de stad in. Assisi is werkelijk volledig uitgestorven. Het kost nog moeite om een gelateria te vinden, die nog open is. Alles is dicht vanwege de regen. Maar het is gelukt! Nog een praatje met de overbuurman, een limoncello als slaapmutsje en dan slapen. Een vooral natte, maar toch ook weer leuke dag zit er op. Buona notte!l

16 mei '16 6e lesdag

We gaan weer met frisse moed beginnen. Van ons twee heeft Pieter toch wel de zwaarste klus. Hij krijgt intensief les en moet heeeeel veel onthouden.
Voor Trudy is het veel herhalen van de grammatica en verder alleen in het Italiaans spreken.
Pieter krijgt hulp bij zijn huiswerk van Trudy, die ook lang niet altijd alles goed heeft. Het Italiaans is echt een hele lastige taal, maar dat maakt het ook weer een uitdaging.
Vandaag is het mooi zonnig, maar nog niet bepaald warm.

17 mei '16 7e lesdag

De ochtend verloopt zoals alle anderen. In middag eten we samen met Laura en Ricky een broodje. Met elkaar gaan we naar de Basilica San Francesco om de kapel met de relikwieën van San Francesco te bezoeken.
Opnieuw worden we getroffen door de schoonheid van zowel de Basilica Superiore als Inferiore. Zelden zoiets moois gezien. Interessant is ook om de relikwieën van Franciscus te bekijken. Zijn habijt ( het lijkt wel jeansstof), onderkleed, schoenen en ook zijn ' Lettera', waarin hij de regels vastlegt van de orde der Franciscanen minderbroeders. Dat minderbroeders slaat op de leefwijze van de Franciscanen. Zo eenvoudig, zo sober mogelijk leven en niet hechten aan wereldse zaken.
Interessant is ook om de verhouding San Francesco en St. Clara te bezien. Misschien hebben die meer voor elkaar betekend dan ze wilden en mochten toegeven van zichzelf.
St. Clara is een mooie vrouw met lange blonde lokken geweest en het hart van een man is tenslotte niet van steen. Misschien daarom heeft Franciscus gedaan alsof hij niets van vrouwen moest hebben.
In de winkel van de Basilica nog een aantal leuke herinneringen aan deze plek gekocht. Bij het weggaan kijken we nog even uit over de prachtige vallei, waar een serene rust vanuit gaat. Zo moet het beloofde land er uit zien.
Als we thuiskomen krijgen we nog privéles van Eros, onze overbuurman. Onze hospita nodigt ons en passant nog even uit om iets bij haar te drinken. Met trots laat zij haar huiskamer zien, waarvan muren en plafond uit het jaar 1000 dateren!!!
Vanuit haar tuin heeft ook zij een prachtig uitzicht over de vallei. 'Impressionante, complimenti'!
Op weg naar een lekkere portie spaghetti komen we lady Mara tegen, onze kattenmevrouw. Ze is de katten van de stad aan het voeren. Ze vertelt het een en ander over het leven hier in de winter, als het hier stil en ook koud kan zijn.
Zij voelt zich hier helemaal happy. We kunnen ons er wel iets bij voorstellen.
Na een weer mooie, maar vermoeiende dag gaat opnieuw het licht vroeg uit. Saluti a tutti!

18 mei '16 8e lesdag

Carie, tanti auguri con tuo compleanno!
Tijdens de les gaan we op excursie naar 'la Nun', het duurste hotel van Assisi. Onder het hotel bevinden zich de resten van een oud klooster. Rond die oude resten is een luxueus Spa gebouwd, een wellness-centre. Het is aardig om te zien, maar mij kan het niet zo boeien. Om een nacht in het hotel door te mogen brengen kost dat € 300,00!
Een schril contrast met de oproep van San Francesco tot soberheid.
In de middag krijgen we van Fra Philippe een rondleiding door het Sacro Convento van de Franciscanen. Het klooster is sober, we krijgen de refter te zien en de diverse kapellen, die het klooster rijk is. Tot slot leidt hij ons over collonade, die enorme gang met bogen, die bij het klooster hoort. We lopen ook even langs de kamer die daar speciaal voor de paus in gereedheid wordt gehouden, mocht hij een bezoek aan Assisi brengen.
Vanaf de collonade is er weer een prachtig uitzicht over de vallei. We lopen ook Daniël nog tegen het lijf en hij geeft nog een korte uitleg over de fresco's in de Basilica.
Wéér een bijzondere middag.

• 18 Mei 2016 - 18:33

Erik Wartna:

cari Trudy , congratulazioni già fissato per il tuo compleanno ,
    fanno domani una bella giornata e godere insieme a Pieter ,
    berremo un drink qui il messaggio di saluto compleanno
    di Erik , Ben e Carie

• 18 Mei 2016 - 20:38

Emie :

Leuk weer om jullie berichten te lezen en vorderingen te volgen. Tutto va bene! Jammer dat een bezoek aan gubbio er (nog) niet in zit want het is echt de moeite waard. Nou ja, kom dan maar eens langs als wij er ook weer zijn. Succes met de laatste lesdagen. Tango saluti di Emilia Ed Adriano

• 18 Mei 2016 - 21:42

Annemieke Bollen:

Hallo Pieter en Trudy,

Trudy van harte gefeliciteerd met je verjaardag de 19e. En Pieter, ook jij alvast van harte gefeliciteerd de 28e. Fijne dagen toegewenst.
    Groetjes Annemieke.

• 19 Mei 2016 - 11:21

Mieke Wartna:

Lieve Trudy, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik wens je een hele gezellige dag in de les en ook daarna, samen met Pieter en de vrienden daar. Dikke kus Mieke

• 19 Mei 2016 - 14:08

Nel Dinklo:

19 mei,Trudy ik denk vandaag speciaal aan jou. PROFICIAT! Laten we in Eersel er nog een keer het glas op heffen! Voor nu,samen met Pieter, een fijne verjaardag. Nel

• 19 Mei 2016 - 17:08

Mia Bolck:

Wat waren het weer leuke tripjes,echt bijzonder om te lezen. Jullie zullen wel erg door het katholicisme beinvloed zijn maar dat is geen ramp hoor.Ook namens mij een hele fijne verjaardag toe-gwenst en pak maar een lekker pintje.Groetjes mia.

• 19 Mei 2016 - 20:17

Heino En Nelleke:

Lieve Trudy, een hele fijne verjaardag! maak er met Pieter nog een gezellig avondje van ! En geniet van al het Italiaanse! Heel veel groetjes,
    Heino en Nelleke

• 22 Mei 2016 - 13:33

Ben En Ineke:

Lieve Pieter en Trudy,

We hebben weer genoten van jullie belevenissen!
    Trudy nog gefeliciteerd met je verjaardag.
    Hopelijk proosten we snel een keer samen op onze verjaardagen!

Lieve groet,
    Ben en Ineke