Aan alles komt een einde - Reisverslag uit Eersel, Nederland van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu Aan alles komt een einde - Reisverslag uit Eersel, Nederland van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu

Aan alles komt een einde

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Trudy

23 Mei 2016 | Nederland, Eersel

Aan alles komt een einde.

19 mei '16 9e lesdag.

Een dubbele 'jonge' in een koppie.
Vandaag weer een feestdag! Trudy's verjaardag.
Uitgebreide felicitaties van het thuisfront en van mijn medecursisten in de vorm van leuke kaarten krijg ik.
Van suore Crescentia krijg ik een leuke tas met persoonlijke wens.
In de middag ga ik naar Chiesa San Rufino om een aantal kaarsen aan te steken met een speciale intentie.
Met Laura en Ricky ga ik een kijkje bij zr. Crescentia in het klooster nemen. Ze trakteert ons op koffie met van die heerlijke Italiaanse koekjes. Hhmmm!
Pieter maakt onderwijl zijn huiswerk en doet een powernap.
Om 19.00 gaan we in de Basilica Inferiore naar de vespers van de Franciscanen.
Wat een mooie ervaring is dit, prachtige gezangen en tot slot valt er een diepe stilte, die alleen zo nu en dan onderbroken wordt door een flinke donderslag van het onweer dat buiten woedt.
Het is trouwens opvallend dat er hier zoveel jonge geestelijken zijn. Jonge kerels, die kiezen voor een leven in dienst van O.L. Heer. Bewonderenswaardig vinden wij en zeker in deze tijd.
In een flinke stortbui spoeden we ons naar het restaurant waar we als slot van de cursus met elkaar gaan eten. De paters laten zich ook niet onbetuigd en doen gezellig mee met een biertje en een glas wijn. We eten heerlijk en het is een gezellige avond. Van Fra Philippe uit India krijg ik een mooi kruisbeeldje met San Francesco erbij. Ontroerend!
Een mooi slot van een bijzondere verjaardag.

20 mei '16 10e lesdag

Alweer onze laatste dag hier. Wat is het snel gegaan!
Als afsluiting krijgen we een certificaat van deelname met cijferlijst. Pieter verdient een grote pluim. Ook een dikke 7!
Voor hem is het heel intensief geweest, twee uur lang privé onderricht, 10 dagen lang. Je bent voortdurend aan de beurt dan. In de klas zijn we met 9 personen, dus dat scheelt wel.
We kijken er met heel veel plezier op terug. Het is een bijzondere en hechte groep geweest. Allemaal aardige, fijne mensen, waar we ook nu weer afscheid van moeten nemen.
Na de lunch gaan we met Ricky tot slot nog naar L'Eremo delle Carceri, nog hoger gelegen dan Assisi. Hier heeft Franciscus in, in de rotsen uitgehouwen, kluisjes vertoeft. Een kluis is als een cel van een aantal vierkante meter, donker, koud met nauwelijks een stoel of een bed. Hier trok Franciscus zich terug om zich helemaal aan het gebed en O.L. Heer te wijden. Inmiddels is er een klooster omheen gebouwd. Voor ons, moderne mensen, bijna niet meer denkbaar.
Tot slot met Ricky nog een pilsje gedronken en ook hem bedankt en gedag gezegd en gezoend. Een fijne kerel!
We gaan naar ons ' palazzo' om toch maar eens de voorbereidingen voor ons vertrek te gaan nemen.
Maar we komen hier in deze mooie stad terug, zeker weten!
Nog even een laatste straatje om en uitkijken over de vallei met al zijn lichtjes, sprookjesachtig!

21 mei '16 dag van vertrek.

Mooi weer, maar nog steeds fris.
Als alle zaken zijn gedaan en we een laatste zoekronde hebben gemaakt, trekken we de deur achter ons dicht.
Onze hospita brengt ons naar het station in Assisi Basso.
Arrivederci Assisi, mooie stad.
Een directe verbinding brengt ons in twee uur naar Rome.
We komen langs een aantal plaatsen, waar we ook gelopen hebben.
Op Termini aangekomen gaan we alvast op zoek naar de bushalte van Terravision, de busmij. die ons morgen naar Ciampino brengt. Hoeven we morgenvroeg niet meer te zoeken.
We gaan weer naar ons vaste stekje, de Suore Orsoline in de Via Dandalo, op een steenworp afstand van Trastevere. Een biertje bij onze vaste kroeg. Het terras zit mudvol, maar we mogen aanschuiven bij de ragazzi.
Mooie gelegenheid om ons Italiaans weer te oefenen. Bràvo, bràvo!
Rome bruist, overal straatorkestjes. Een gezellige boel, maar keidruk. Een bistecca en voor het slapen een nocino.
Dat gaat wel lukken!

22 mei '16 Aan alles komt een einde.

Hiep, hiep hoera! Ben jarig, gefeliciteerd lieve broer van ons.
Om 6.00 uit de veren, de bus om 6.45 naar Termini.
Op ons gemak een kop koffie met zo'n heerlijke cornetto con marmalade. Het begint al druk te worden. Wat een hoeveelheden mensen lopen er hier in Rome rond! Een gigantische mierenhoop, zelfs op zondagmorgen vroeg.
Na dat betrekkelijk rustige Assisi een heel verschil.
Ciampino is een kleine luchthaven, uitsluitend Ryan Air lijkt het wel. De zitaccomodatie is ontoereikend, dus wordt het staan.
In de namiddag zijn we weer thuis. Het is een mooie, afwisselende vakantie geweest.
Jullie allen, bedankt voor jullie reacties. We hopen dat we jullie wat hebben kunnen laten meegenieten.
Er zal vast nog wel weer een vervolg komen.
Ciao a tutti e ci vediamo!

• 24 Mei 2016 - 12:46

Emie:

Het was weer leuk om jullie te volgen en te lezen. Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag Trudy en ook beiden met de mooi behaalde resultaten op de cursus. Italie heeft jullie hart gestolen, zo lijkt het. We gaan elkaar vast daar nog wel eens ontmoeten. Benvenuto!

• 21 November 2016 - 20:53

Moniekenroger:

Wij zijn dit jaar in augustus per fiets vanuit avelgem(belgie-wvl)naar rome geweest.Vandaar de intresse.Vele namen klinken als muziek in onze oren.We hebben ook in het pelgrimshuis gelogeerd.Proficiat met jullie tocht.Wij hebben ook een blog "bloggen.be/moniekenroger/compostella".Ja die tocht hebben we ook gedaan in 2012.
    Gr moniekenroger