Zon overgoten - Reisverslag uit Bazas, Frankrijk van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu Zon overgoten - Reisverslag uit Bazas, Frankrijk van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu

Zon overgoten

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Trudy

24 Juli 2012 | Frankrijk, Bazas

18-7-12 Opnieuw uitslapen geblazen. Ook de kindertjes kunnen er wat van. Tot wel 9.00! Zij zijn ook hun accu'tjes aan het bijladen. Tussen de middag eten we gezamenlijk op een terras in Thiviers. 's-Middags duiken we het zwembad in om even af te koelen. De avond brengen we door met een potje Yathzee. Tijd geleden dat we dat gespeeld hebben. Niet teveel lawaai maken als de topscore wordt gehaald.

19-7-12 Coupe Ravage. Vandaag is het afscheid nemen na een hele fijne week met elkaar op de camping. We hebben het heerlijk gehad met elkaar! Het afscheid nemen valt ons allemaal moeilijk, vooral Koen vindt het helemaal niet leuk dat opa en oma zo maar met de trein vertrekken. Zij hebben nog 2 dagen in het huisje voor ze richting huis gaan. We hebben besloten niet van ons oorspronkelijk plan af te wijken en gaan verder door Frankrijk. Wij vervolgen onze tocht en gaan naar St. Astier. Pieter wil naar de kapper, want zijn haar is al weer lang. Kapper gevonden en in nog geen kwartier is hij geknipt. Met de coupe ravage valt het gelukkig mee, maar de € 15,00 is snel verdiend, jammer genoeg geen pelgrimstarief!
Lieve schatten van ons,  wat was het fijn dat jullie die lange reis hebben ondernomen om bij ons te zijn, het heeft ons goed gedaan en Koen, opa en oma komen over een hele poos weer terug en we doen de groeten van jou aan Sinterklaas. We nemen weer veel fijne herinneringen aan deze week met ons mee.

20-7-12 Weer aan de bak. St. Astier naar Mussidan, 24 km. Wel weer even wennen hoor! De spieren weer flink wakker geschud. Om toch in Frankrijk te blijven lopen en niet naar St. Jean PdP te gaan heeft ook als reden dat we vermoeden dat het daar nu min of meer de Kalverstraat is. Ineke schrijft op haar blog, dat ze 's- morgens om 4.30 op pad gaat omdat ze anders geen plek in een albergue kan krijgen. Nu, daar hebben wij dus geen zin in om ' te knokken' voor een plekje. In St. Jean Pied de Port bekijken we opnieuw wat we gaan doen, afhankelijk van de drukte. We lopen nu in westelijke richting, het weer is aangenaam, dun wolkendek en zo'n 22 gr. Je kunt merken dat hier weer de invloed van de zee merkbaar is. Het landschap is minder heuvelachtig, zo nu en dan een lichte klim. Soms 'Hollandse luchten'. Onderweg worden we door een vrouw, vanuit haar raam, al van ver een bon route en bon courage toegeroepen. Kunnen we natuurlijk altijd goed gebruiken. In de gite laat ik het boek liggen ' ik ga op reis en laat achter' bedoeld voor de eerstvolgende pelgrim om het mee te nemen en als deze het uit heeft, het ook achter te laten. Wie weet komt dit boek met waardevolle gedachten op deze manier in Santiago. Morgen  staat een lange etappe op het programma, gelukkig zijn er onderweg nog wat eerdere stops mogelijk.

21-7-12 Blik op oneindig en verstand op nul. Mussidan via Fraisse naar St. Foy la Grande 34 km. Heel ver lopen, want hij is niet in tweeën te delen, omdat er geen onderdak onderweg is. Klimmen en dalen en opnieuw zien we in de verte weer zo'n rode zendmast. En jawel hoor we zijn er weer op een aantal meters langs gelopen. Onze inspanningen worden beloond met een 360 gr. uitzicht over de vallei van de Dordogne. Het venijn zit in de laatste 5 km. Veel klimmen en een hele steile, listige afdaling naar St. Foy. We zijn om 7.00 gaan lopen en komen om 17.30 in St. Foy aan. Wel een beetje uitgewoond zijn we.

22-7-12 St. Foy la Grande via Pellegrues naar St. Ferme, 'slechts' 24 km. Opnieuw om 7.00 weg, ontbijten doen we onderweg. In les Lèves is het brocantemarkt, ziet er heel gezellig uit. Ciska zal zich hier helemaal amuseren. Hier krijgen we ons bakje koffie. Het is warm zeker 27 gr. We lopen veel in het open veld, dus puffen is het wel. Tussen de middag doen we een powernap, want om 16.00 gaat de gite pas open. Weer een prima onderkomen bij Josef en Marie Claire. En. .... een wasmachine! Alles weer citroentjes fris.

23-7-12 Als een natte krant. St. Ferme via Roquebrune naar La Réole 20 km. Het lopen gaat vandaag wat moeizaam. Trudy heeft last van een onwillige spier in de rechter heup. Met name met klimmen is het lastig. Een beetje op de tocht gelegen waarschijnlijk. We zijn al om 13.00 in La Réole. Nu nog een plekje om te slapen. De VVV blijkt dicht. Wel een lijst op de Mairie gekregen en al gauw hebben we een plekje bij een particulier. Bij Odette Moreau, in een heel groot huis, stampvol met antieke kasten. Een lieve vrouw! In La Réole is verder weinig te beleven, alles is dicht en dat in vakantietijd! We luieren aan de oevers van de Garonne. Bloedje heet.

24-7-12 Effe terug. La Réole via Savignac naar Bazas, 27 km. Vanwege de warmte gaan we om 7.30 de deur uit. Odette brengt ons een eindje weg. Na 1,5 km komen we erachter dat we onze flessen met water hebben laten staan, stom,stom,stom. Er zit niets anders op dan terug te gaan. Odette is niet thuis als we haar bellen. Gelukkig weten we haar toch te vinden. Enfin alles bij elkaar een uur later gaan we opnieuw op weg. We ontmoeten pelgrim René, hij heeft het boek uit Mussidan meegenomen en is er heel blij mee. We proberen wat verloren tijd in te halen door wat af te snijden. Ook passeren we het Canal du Midi, waar we 39 jaar geleden met de boot met Chris en Jeroen door heen gevaren zijn. Een stukje nostalgie, waar blijft de tijd. Toen regende het pijpenstelen en nu is het zo'n 30 gr . Langs de weg is het erg warm met lopen met weinig beschutting. Kunnen we vast wennen aan de temperaturen in Spanje. Bazas heeft een prachtige kathedraal, kaarsje op gestoken natuurlijk. Er hangt een sfeer die je raakt!