Verder Kuieren - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu Verder Kuieren - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu

Verder Kuieren

Door: Pieter en Trudy

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Trudy

22 Juni 2012 | Frankrijk, Nevers

17-6-12 Terug naar Vezelay met Fons en Sjaan. Via een toeristische route door het Franse land kwamen we daar tegen 20.00 aan. Het is een gezellige dag geworden. Ook ons onderdak is bijzonder. Heel oud met prachtige gewelven, balzalen van kamers met een artistiek tintje. Vergeten we ook niet gauw meer.
Morgen weer op pad.

18-6-12 Au revoir Vezelay: Vandaag gaan we weer op pad. In totaal onze 36e wandeldag. 's-Morgens nemen we afscheid van Fons en Sjaan. We zien hen vanavond in St. Germain des Bois, waar we met elkaar de avondmaaltijd zullen gebruiken. Zij gaan samen op pad om wat bezienswaardigheden te bekijken. Wij lopen deze dag voor spek en bonen, want de rugzakken blijven nog in de auto. Kunnen we langzaam weer wennen. De afstand is 23,6 km en 32929 st. De wandeling voert voornamelijk door het bos. Het valt ons zeker niet tegen en zijn al bijtijds bij 'Moulin du Merle' bij Gilberte Akkermans, een Nederlandse die een B&B daar heeft. We vinden er een gastvrij onthaal in een mooi huis en een heerlijke tuin. Een leuk adresje voor wie eens naar het Franse land wil. We beleven met elkaar nog een gezellige avond. Nu nemen we echt afscheid van elkaar. Nogmaals, Fons en Sjaan, geweldig dat jullie ons weg hebben gebracht en dank daarvoor. Morgen gaat het voor ons echt om het ' echies'.

19-6-12 St. Germain des Bois naar Champlemy, 23,6 km, 31 406 st. We gaan om 9.00 op pad met volle bepakking. Heerlijke kersen meegekregen voor de lunch. Het weer is zwaar bewolkt, dreigende regen. Allereerst Dineke gebeld, ze is vandaag 60 geworden. Die bikkel zit nog maar 70 km van de Spaanse grens af!
Het lopen gaat maar matig, we komen slecht vooruit. We komen er uiteindelijk achter dat we eigenlijk voortdurend aan het klimmen zijn, geen wonder dat we niet opschieten. Het weer is drukkend warm. De rugzakken zitten ook nog niet goed en zo lopen we een beetje te tobben. Om 17.00 komen eindelijk op de plaats van bestemming. We zijn kei moe en aan een pilsje toe. De cadans moet er duidelijk nog inkomen. We overnachten en eten bij Marie-Noelle. Eten gezamenlijk met een Engels echtpaar dat op weg is naar hun vakantiehuis in het zuiden.
Morgen hebben we een 'makkie', 14,6 km.

20-6-12 Champlemy naar Arbourse 14,6 km en 20534 st. Een korte etappe, maar het begint wat rommelig. Pieter heeft zijn hoed vergeten en hij komt daar even buiten het dorp achter. Toch maar even terug om hem op te halen. Weer drukkend weer, maar het blijft droog! We lopen klimmend en dalend tussen de velden en weer heel lang door bossen, waar de paden flink drassig zijn. Onze schoenen zijn inmiddels niet nieuw meer! Gelukkig ook vandaag geen blaren gekregen. We logeren in de Gite Munnicipal van Arbourse. Het ligt achter de Mairie. Het is net een kabouterhuisje, maar wel van alle gemakken voorzien. Heerlijke douche, de nodige proviand staat klaar in de koelkast. Wat een service! En last but not least staat er een kabouter wasmachientje. We hebben alle was kunnen doen en hangt nu te drogen in de zon, want die is er ook inmiddels. We zitten hier heerlijk buiten met een biertje, een wijntje en een Frans kaasje. Afzien toch, dat leven van een pelgrim!

21-6-12 Morgenstond heeft goud in de mond. Vandaag begint de zomer! Van Arbourse naar Charité sur Loire, 21 km, 29400 st. Om zes uur het bed uit, ontbeten en ons kabouterhuisje gepoetst. Acht uur op pad. De vroege ochtend is het mooist om te lopen, alles is weer in verwachting van de nieuwe dag. Weer tussen de velden en door bos. Mooi zonnig weer, warm tussen de 25 en 30C. Er zit kennelijk nog veel lui zweet, want het gutst mij ( T) van het lijf. We komen in Murlain bij een grote houtzagerij. Indrukwekkend te zien hoe enorme boomstammen met het gemak als waren het lucifershoutjes verwerkt worden tot handelbaar hout. In Raveau gaan we een kopje koffie drinken, maar eerst daar even naar de bakker en twee lekkere gebakjes gescoord. Weer een nieuwe les voor de pelgrim, sla nooit een bakkertje over die open is, het kan voorlopig wel weer de laatste zijn. Het café is natuurlijk weer dicht! Geen koffie dus. Vlak voor Charité nog even een hevige regenbui, zodat de jupes ook weer even uit de rugzak mogen. Kort na het middaguur in Charité, leuke stad aan de Loire met live muziek vanwege het begin van de zomer. Overal wordt hier het begin van de zomer gevierd. Charité heeft iets met boeken en dus ook met woorden. Overal boekwinkels met 2e hands boeken en antiquariaten.

• 22 Juni 2012 - 13:55

Yvonne:

Kanjers zijn jullie en afzien hoor met die temperatuur, dat hebben we bij lange na niet hier.
    Morgen mijn laatste dag van de vierdaagse Alkmaar, toch elke keer een ruime 15 km per dag. 1 blaartje en beetje pien in die bienen. In september pas weer een lange tocht, voorlopig maar weer rustig aan hierna. Heel veel wandelplezier en de groeten van Hans