Voorbij Limoges - Reisverslag uit Limoges, Frankrijk van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu Voorbij Limoges - Reisverslag uit Limoges, Frankrijk van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu

Voorbij Limoges

Door: Pieter en Trudy

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Trudy

09 Juli 2012 | Frankrijk, Limoges

29-6-12 La Chatre naar Neuvy St. Sepulchre, 18 km, 25854 st. Opnieuw om 7.00 weg. Het is een stevige wandeling met nog al wat klimmetjes erin en lastige graspaden. Ook nog een lekkere regenbui. Om 12.30 in Neuvy aangekomen. Een leuke gite met de noodzakelijke uitrusting, mooie tuin en zelfs tv! We nemen afscheid van Jean Claude en Colette, zij gaan weer naar huis. Pieter heeft 2 dagen op zijn sandalen gelopen, wat aardig goed ging. Morgen gaat hij zijn schoenen weer proberen, want die wegen toch wel wat zwaar aan zijn rugzak. We zetten ons eigen maaltijd in ' de pling'. Het inslapen gaat moeilijk, de plaatselijke harmonie geeft een openlucht concert.

30-6-12 Neuvy via Cluis en Pommiere naar Gargilesse, 24 km. Wat een mooie wandeling was dit. Zeer afwisselend met op iedere 8 km een pleisterplaatsje voor een kop koffie. Wat een luxe! Aangenaam wandelweer, zo 22-24C. Een boer met zijn tractor stopt even langs de kant van de weg om een praatje met ons te maken. Zomaar spontaan, dat zijn van die leuke momenten. Pieter loopt weer op zijn schoenen en het gaat goed. Al vroeg in de middag in Gargilesse. Een pittoresk dorpje, bekend van Georges Sand, een vermaarde Franse schrijfster uit eind 19e eeuw. Het dorpje behoort ook tot 'les plus beaux villages' de France. Het herbergt veel kunstenaars en galeries. Laat in de middag ontmoeten we Sebastien, uit Brussel, pelgrim op de camino. Is al eerder in Compostella geweest en weet er dus veel over te vertellen. We slapen in de Gite Municipal, annex feestzaal. Jongelui hebben er een feestje. Tweede avond op rij, dat het met slapen nog even niet zal lukken. Tijd om de oordoppen eens uit te testen.

1-7-12 Door het bos. Gargilesse via Eguzon naar Crozant 21 km. De vroege morgen is fris en fruitig als we om 7.00 vertrekken. Vandaag is het een etappe voor klimgeiten. Veel klimwerk. De etappe voert ons via graspaden met onkruid tot borsthoogte door het bos richting de Creuse. Spectaculair was wel de afdaling over een kronkelig bospad, twee voeten breed, steil naar beneden, bezaaid met keien en boomwortels. Met aan een kant een diepe afgrond. Het komt uit bij de rivier de Creuse. Daar ontmoeten we Esther uit Limburg. We maken weer een praatje en ze is benieuwd naar onze ervaringen. Zelf verblijft ze daar voor een yoga- en meditatieweekend. In Eguzon, een mooi en gezellig dorpje, drinken we onze koffie. Het dames toilet heet Edith Piaf en het herentoilet Jean Gabin, leuk bedacht. Het venijn van de etappe zit in de staart: eerst een lange afdaling en daarna een steile klim. Waar blijft dat dorp? Onder het plaatsnaambord staat nog een bord: Let op ! Klimgeiten. (zullen ze ons bedoelen?) Het bier smaakt hier weer best en het internet is gratis en perfect, eindelijk al jullie lieve reacties kunnen lezen. Morgen weer vroeg op, het ontbijt zetten ze vanavond klaar, als dat maar geen koude koffie is. Vanavond voetbal, er is hier geen tv dus lekker rustig.

2-7-12 Koffiedrinken met de burgemeester. Crozant via St. Germain-Beaupre naar La Souterraine, 24,5 km. We hebben weer een bijzondere dag beleefd. Allereerst de mooie afdaling via een bospad naar de oevers van de Sedelle, een snelstromende rivier. Hier zie je en hoor je de kracht van het water. Indrukwekkend om te zien. Al lopende krijgen we zin in koffie. Wellicht is er in St. Germain een café. Is er wel, maar natuurlijk dicht. De deur van de Mairie staat open, die hebben vast koffie! We hebben de stoute schoenen aan en we gaan naar binnen! We krijgen koffie aangeboden door wat later de burgemeester van het dorp blijkt te zijn. Er volgt een leuk gesprek hoe alles in Frankrijk is georganiseerd. Ieder dorp heeft zijn eigen mairie met 1 hooguit 2 ambtenaren. Van het samenvoegen van gemeente hebben ze hier nog nooit gehoord. Geldverslindend maar geeft wel veel werkgelegenheid en alles is veel persoonlijker. Na de koffieboost weer op pad. In een klein bos komen we aan een boom een brievenbus tegen met jacobsschelp. Nieuwsgierig doen we het open. Erin zit een schrift met daarin opgetekend kleine boodschappen van de vele pelgrims die ons dit jaar zijn voorgegaan. We vinden berichtjes van voor ons hele bekende mensen. Ook heeft men een zitje erbij om in alle rust te lezen en te schrijven, wat een leuk initiatief! Heeft iemand zich toch sterk voor gemaakt.
Onderweg heeft Pieter nogal wat last van zijn rug. Doof gevoel in zijn rechter been. Oei! Rugzak natuurlijk te zwaar. We nemen heel snel het besluit om in la Souterraine het tentje naar huis te sturen. We hebben het toch nog niet gebruikt. Binnen een half uur geregeld en scheelt maar liefst ieder 2 kg in de rugzak.
In Souterraine treffen we Sebastien ( hij had ons inmiddels ingehaald!) en een Hollanse pelgrim, Fred, die had een snipperdag opgenomen. Fred is aan een alternatieve revalidatie voor zijn heupoperaties bezig! We slapen in een prachtig huis bij een Engels echtpaar en we worden aan alle kanten gepamperd. We logeren daar voor ? 36.00 p.p. Incl. een heerlijke maaltijd. Afzien!

3-7-12 La Souterraine naar Benevent l'Abbaye, 21 km . We zijn wat laat op pad na al dat 'gepamper' en een uitgebreid ontbijt. Onderweg komen we weer een Engelsman tegen, afkomstig uit Londen en woont sinds oktober '11 hier in Frankrijk. Er zijn kennelijk nogal wat Engelsen hier neergestreken, want opnieuw verblijven we bij een Engels echtpaar. Heerlijke tuin om even bij te komen. Weersverwachting voor morgen: toenemende bewolking en mogelijk regen. We zien wel!

4-7-12 Benevant via Chateau Merceix naar la Besse Haute, 30,5 km zegt de gps. Mijn tellertje geeft 23 km aan. Bij de start zien we heel in de verte, boven op een berg, een rode toren met daarboven een regenboog. Mooi gezicht. Als we geweten hadden dat we die toren op zo'n 300 m. zouden passeren dan hadden we nog eens achter het oor gekrabbeld. Maar goed dat je niet alles tevoren weet. Al snel regent het flink en dat blijft de gehele morgen zo. Het landschap heeft hoge heuvels met veel bossen, loof- en naaldbomen. Het ziet er hier zeer groen uit, waarschijnlijk regent het hier vaak! We maken een klim door het bos over een met losse keien en stronken bezaaid pad. Het vereist opperste concentratie. Er komt geen eind aan deze klim. Kei en kei moe en als we boven zijn staat er, jawel, die rode toren. De afdaling is net zo lastig, verzwik mijn enkel maar kan weer door. Inmiddels is het droog en zonnig. Ons logeeradres: een grote boerderij met een pelgrimszaaltje, pico bello en het rijk alleen!

5-7-12 La Besse Haute via Chatelus de Dognon naar St. Leonard de Noblat, 23 km. Veel vals plat en heeeel veel regen. Doorweekt en koud komen we in St. Leonard aan. In onze gite kunnen we opwarmen onder een heerlijke douche en comfortabel bed. Evelyne onze gastvrouw ontvangt ons hartelijk.
Morgen gaan we naar Limoges. Nieuwe mijlpaal, ook om even terug te kijken op de afgelopen weken. Heel goed wandelweer gehad. Conditioneel gelukkig geen problemen gekend. De blaren zijn overwonnen en met Pieter zijn rug en been gaat het beter. Hij vindt het toch een hele opgaaf en het einddoel is nog niet in zicht. Trudy geniet iedere dag van het wandelen, de wondermooie natuur, het onderweg zijn en het onbekende weer tegemoet. Die korte ontmoetingen, de gastvrijheid, belangstelling en zorgzaamheid zijn hartverwarmend en ontroerend. Dat alles geeft je een caminogevoel. Als Pieter het ook ziet zitten dan gaan we door!

6-7-12 St.Leonard de Noblat via Aureil, Feytiat naar Limoges, 23 km. We ontbijten samen met onze gastvrouw Evelyne, ze is een echte camino-addict. Een vrolijke, positieve vrouw. Ze heeft een boek geschreven over alle routes, die naar Santiago gaan. Mooi sfeerboek. Er zijn mensen, die je energie geven en niet van je vragen, zij is zo'n iemand.
Het is droog, wel zwaar bewolkt en bepaald koud. Voor ons schiet een hert het bos in, zo dichtbij nog niet gezien. In Feytiat begint het flink te regenen en omdat we ook geen zin hebben om Limoges binnen te lopen via een hele drukke weg met nagenoeg geen voetpad nemen we........de bus. Limoges is een grote stad, het is er winderig en koud. We melden ons bij de kathedraal St. Etienne en krijgen weer een fraai stempel. Pieter zijn 1e credential is al vol. We logeren bij de zusters Franciscanessen. Graag willen we een extra nachtje blijven om wat uit te rusten. Helaas, we mogen maar 1 nacht blijven. Daar verzinnen we morgen wel weer wat op. Ons kamertje is vlak onder de klokkentoren van de kathedraal, hopelijk slapen we door het gebeier heen.

7-7-12 Eureka of een CDA-oplossing, het is maar van welke kant je het bekijkt.
Limoges via Aix en Vienne naar Flavignac, 27,4 km. Limoges is een grote stad, doet denken aan Parijs, druk verkeer. De stad is ook bekend om zijn porselein en keramiek. Veel winkels op dat gebied. Maar als pelgrim blijft het alleen bij kijken en niet kopen, want extra sjouwen doen we niet. Van een grote stad is het lastig om er uit te komen en de route weer op te pakken, daarnaast is het lopen niet bepaald plezierig. Door druk verkeer en industriegebieden, niets aan dus.
Het plan is een rustdag te houden, maar dan moeten we verkassen. Eureka! We houden het midden tussen een rustdag en een korte etappe. We nemen de bus naar Aix en Vienne, deze brengt ons 12 km verder op de route. We mogen van de chauffeur gratis meerijden!! Vandaar uit lopen we 15,4 km naar Flavignac. Drie vliegen in een klap: makkelijk de stad uit, even rustig aan en toch verder op de route. Een prima oplossing.
Het landschap is hier golvender en wat me opvalt zijn de hoeveelheid felblauwe hortensia's, Trudy's favoriete kleur. De kleur van een hortensia schijnt te maken te hebben met de hoeveelheid zonlicht. Mooie optrekjes gezien, waaronder een aantal watermolens. We hebben het idee dat de Fransen weinig gebruik maken van waterkracht, elektriciteit heeft hier kennelijk de voorkeur. Iets anders wat me op valt, de ramen gaan hier allemaal naar binnen open en bij ons naar buiten!?

• 09 Juli 2012 - 17:09

Ad & Conny:

Onvoorstelbaar wat een moed tonen jullie om dit alles te trotseren,
    of wordt dit alles vergoed door al het moois wat jullie meemaken?
    En denk maar zo, iedere stap brengt je weer dichter bij je doel.
    Pieter heel veel sterkte met je rug.

groetjes
    Ad &Conny

• 09 Juli 2012 - 19:20

Jaap En Ciska:

Hoi lieve vrienden,
    We willen jullie laten weten dat we aangekomen zijn in Boulogne. We hebben net gegeten bij Chez Jules op het plein ,waar we jaren geleden met z'n allen hebben gegeten. We liepen langs terrasjes en ik zei tegen Jaap dat we ook daar ons kopje koffie hadden genuttigd met elkaar. Wat hebben we in Boulogne leuke herinneringen liggen. Ik zie jullie nog boven komen op het terras van het clubhuis met heerlijke olijven. het kon en mocht allemaal. IK wens jullie een prachtige en boeiende reis verder. veel liefs van Jaap en mij vanuit Boulogne. Xoxoxo

• 10 Juli 2012 - 13:56

Mieke, Ben En Carie:

Vanuit een zeer regenachtig en koud Manchester U.K., liggend op de bank, hebben wij jullie verslagen met veel plezier gelezen, geweldig deze ervaringen en jullie doorzettingsvermogen.

Ons hotel "' Menno en Zula '' looks like Coronationstreet, met grote tuin in een rustige omgeving bevalt ons prima.
    Het regent hier al dagen achtereen , dus nog niet veel van de omgeving gezien.

Ben is aan het klussen en wij genieten van ons boek.

Wij wensen jullie mooi zonnig weer en veel wandelplezier.

Groeten van ,
    Mieke, Ben en Carie

• 10 Juli 2012 - 16:02

Korine:

Het is elke keer weer leuk om jullie verhalen te lezen. Een hele (levens) ervaring zo te lezen.
    Wonen aanboord of in stavoren was iets, maar dit ook!
    Veel succes en vooral veel plezier en leuke ontmoetingen!
    Doet me denken aan onze gezamelijke kennissen uit Lelystad (de boy's) die met hun boot op pad gingen en de kreet "ont moeten" gebruikten.
    Iets wat we steeds meer nodig hebben !

Grt jw en korine