Galicia - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu Galicia - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu

Galicia

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Trudy

30 Augustus 2012 | Spanje, Tríacastela

28-8-12 Jubileum! Cacabelos via Villafranca del Bierzo naar Vega de Velcarce, 24,6 km. Alweer een bijzondere dag. Vandaag is onze 100e wandeldag! Zó lang al aan de wandel. Het verbaasd onszelf ook voortdurend dat we iedere dag weer de energie, de kracht èn het plezier hebben om te gaan lopen. Die kracht, dat kan bijna niet anders, komt uit een hogere Bron. We zijn er dankbaar voor. Onze wandeling gaat vandaag niet over de heuvels, maar er tussendoor. Soms geeft het een wat claustrofobisch gevoel. Het pad loopt langs een autoweg, gelukkig niet druk en met genoeg leuke dorpjes voor een stop. Indien het wat eentonig wordt heb ik mezelf een techniek aangeleerd. Ik luister naar het getik van mijn stokken op de straat, daarnaast concentreer ik me op mijn voeten. Na verloop van tijd kom ik in een soort cadans of noem het trance, waarbij mijn geest helemaal rustig is, er zijn geen gedachten, alleen maar lopen. Nou en dan ga ik als een speer, een heerlijk gevoel en de km's vliegen voorbij. Zelfs Pieter houdt me dan maar net bij. Naarmate we dichter bij Santiago komen, wordt het verlangen naar huis ook steeds groter. Om jullie allemaal weer in de armen te kunnen sluiten. We moeten nog even volhouden. Vega de Velgarce is een leuk dorp. We worden door de jonge pelgrims  even in het zonnetje gezet.

29-8-12 Het aftellen begint. Nog 7 dagen tot Santiago! Vega de Valcarce naar O Cebreiro, 'slechts' 12 km. In deze wandeling zit een stijging van 630 m. naar 1330 m. De klim gaat over rotspaden door het bos en over de heuvels. Werkelijk een schitterende wandeling met prachtige vergezichten en onderweg lieve bergdorpjes, waar de koeien en de schapen door het dorp lopen. Ook loopt er nog even een paard met ons mee op het pad. We lopen Galicië binnen, de provincie van Santiago. De klim valt ontzettend mee en we komen al vroeg in O Cebreiro aan. Een lieflijk bergdorp, maar het is er wel heel fris. Ook is het ineens weer veel drukker met pelgrims. Zij starten hier om alleen de laatste 150 km. te lopen. We nemen weer met moeite afscheid, nu van alle jonge pelgrims. Zij moeten verder anders komen ze niet op tijd in Santiago aan. De vluchten zijn al geboekt. Alle email-adressen worden nog even uitgewisseld.

30-8-12 Met het hoofd in de wolken. O Cebreiro naar Triacastela, 21 km. Het is zeer mistig, gelukkig niet al te koud. Het heeft zo zijn eigen charme, het lopen door de laaghangende bewolking met een zicht van zo'n 100 meter. Nadeel is dat we het schitterende landschap niet kunnen zien. Het is een lange afdaling naar Triacastela langs mooie bergdorpen, laverend tussen de koeienvlaaien. Over hobbelige keienpaden en is weer een test voor de knieën en de enkels. Deze dag treffen we een kudde koeien op ons smalle pad. De stier heeft wel belangstelling voor Pieter's rode trui. Maar snel er vandoor. Een andere leuke ontmoeting hebben we met pater Paul. Hij bewoont in de zomer de kluis van het kerkje San Juan de Padornelo, een mooi sober kerkje. Hij verwelkomt de pelgrims in hun eigen taal en hij weet veel over de streek te vertellen. Tegen 11.00 klaart het op en zien we weer het prachtige landschap van Galicië. We wonen in Triacastela de mis bij. De pastoor geeft zo zijn eigen invulling aan de mis. Trudy leest de pelgrimszegen in het Nederlands voor. Nog 6 dagen en 129,5 km. te gaan.

• 31 Augustus 2012 - 00:22

Dineke Van Hennik:

Eindelijk eens een berichtje van mij. Wat fijn dat het zo goed gaat. Het is bijna zover nog enkele dagen lopen om in Santiago aan te komen. Super!! Dat is toch het doel van iedere pelgrim.
    Ik kreeg de laatste dagen voor Santiago steeds het gevoel van: Ha, fijn bijna in Santiago maar tegelijker tijd werd ik verdrietig omdat dan ook dat heerlijke onbezordgde pelgrimsleventje voorbij is.
    Het was voor mij op het plein een ontlading van blijheid dat ik aangekomen ben in Santiago, tegelijkertijd ook verdrietig omdat het voorbij is.
    Gelukkig gingen we nog naar Finisterre, ik zag dat als een toegift. We hebben nog 3 leuke dagen gewandeld naar Finesterre.
    Finesterre (Faro)is voor ons een heel emotionele dag geweest. Daar vertel ik wel over als we elkaar in Nederland ontmoeten.
    Genieten maar!!!!!

• 31 Augustus 2012 - 22:00

Thomas:

Mooie en leuke fotos! X.

• 02 September 2012 - 21:24

Dick En Jopie Van Der Krogt:

Fantastisch. Nog maar een paar dagen en de queste is gerealiseerd. Een bijna olympische prestatie. Volharding en doorzettingsvermogen en een kadans /trans gericht op de finish. Op deze straks gerealiseerde missie kunnen jullie tot in lengte van jaren teren en het nageslacht stoer verhalen waartoe doorzettingvermogen vermag. Chapeau.
    Een mooie slotronde,
    Dick en Jopie

• 02 September 2012 - 21:41

Peregrinofrans:

¡Hola Peregrino Pieter y Peregrina Trudy,

Nog slechts 130 km scheidt jullie van SdC. Houdt er wel rekening mee dat het vanaf Sarria heel erg druk wordt. Sarria ligt 113 km voor SdC. Spaanse studenten kregen extra studiepunten als zij dit kunnen aantonen met een Compostolaat. Al diegene die slechts het laatste stukje, minimaal 100 km, lopen dienen wel 2 stempel in hun credential te laten plaatsen. Ik verwacht dat jullie nu ergens in de buurt van Melide zijn. Ik moet jullie ook extra complimenten geven voor de prachtige foto's!
    Geniet van elke stap...