De Camino voorziet in alles - Reisverslag uit Tongerlo, België van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu De Camino voorziet in alles - Reisverslag uit Tongerlo, België van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu

De Camino voorziet in alles

Door: ffkuieren

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Trudy

23 Maart 2012 | België, Tongerlo

Hallo lieve allemaal,
De mogelijkheid om langs de Camino te internetten zijn uiterst beperkt. Inmiddels zijn we in Namen aangkomen en hebben een internet winkel gevonden.
Hier dan een wat uitgebreider verslag.
Allereerst het weer is natuurlijk grandioos, soms zelfs aan de warme kant. We zijn inmiddels 6 dagen onderweg en we hebben toch weer bijzondere dingen meegemaakt.

17-3-12 Op zaterdag in de Abdij van Tongerlo aangekomen en daar vrolijk en gastvrij ontvangen door de gastenpater. Een van de eerste dingen die hij ons liet zien was de koelkast met die lekkere adijbieren. Gezien zijn buikje blieft hijzelf er ook wel een denk ik zo. Aan de vespers deelgenomen en de volgende ochtend naar de hoogmis geweest. Een bijzondere start.

18-3-12 Vervolgens naar de Abdij van Averbode, 14,3 km. Het zijn beide grote kloosters, met een betrekkelijk kleine gemeenschap geestelijken. Ergens krijg je het gevoel dat het niet helemaal klopt. Al die rijkdom aan schilderijen, beelden enz..
Pieter had last van zijn rug en was blij dat hij er was.

19-3-12 De etappe ging vervolgens naar Diest, 11,8 km. We hebben het kort gehouden om ons lijf een beetje te ontzien.

20-3-12 Van Diest naar Zoutleeuw, 25,4 km, bijna een brug te ver, maar de Camino voorziet in alle nood. Toen Pieter echt niet meer kon en we een echtpaar aanspraken voor het bellen van een taxi, zeiden ze spontaan, och we brengen u wel even naar het hotel.
In Zoutleeuw hebben we gelogeerd bij Hof ter Walle. Bij Guy en Gaby. Wat zijn we daar in de watten gelegd . In Zoutleeuw heeft Pieter zijn rugzak uitgedund. Met de spieren ging het eigenlijk steeds beter en we hebben tot nu toe elke dag gelopen. De Belgische Kempen heeft plaatsgemaakt voor de Hagelanden, een glooiend landschap met boom- en wijngaarden.

21-3-12 Vanaf Zoutleeuw naar Helecine /Pietrain, 22,8 km.

22-3-12 Van Pietrain/Jodoigne naar Eghezee/Mehaigne, 16 km en daarna via de Ravel 2, een vrijwel kaarsrecht fietspad naar Namen toe. Gelukkig maakte de omgeving met het golvende landschap veel goed, want het was wel heel lang en heel recht. Dit gedeelte wordt ook wel de graanschuur van Wallonie genoemd.
In Eghezee, tussenstop naar Namen, konden we ons logeeradres niet vinden. In the middle of nowhere toch maar even een jonge knul aangesproken: oh dat weet ik, dat is tegenover het huis waar ik ben opgegroeid, stap maar in ik breng u wel.
We ervaren het lopen best wel als pittig, maar het gaat ons eigenlijk redelijk goed af. We kunnen een redelijk tempo van 4 km/uur goed volhouden. En oh ja,de blarenbarometer staat op 0.
Heel wat mensen ontmoet met allemaal zo hun eigen interessante verhaal.

:SMS update:: 26 maart 2012 :
Ieder loopt zijn eigen camino, zo ook wij. Morgen gaan we naar Givet in Frankrijk en wordt het tijd om terug te gaan omdat het daarna moeiljk wordt om met openbaar vervoer terug te komen. We gaan via Namen en nemen daar een overnachting en zijn dan donderdag weer thuis. Groeten vanuit een zonnig België, we kijken dan terug op een bijzondere tocht, veel te vertellen!

• 23 Maart 2012 - 16:38

Korine:

Hoi Pieter en Trudy,

Een heel avontuur wat jullie nu zo doen. Vanmiddag liepen jw en ik heerlijk in het mooie zonnige weer langs het strand en dachten nog aan jullie. Wij liepen nu alleen vanmiddag, jullie elke dag met zo te lezen bijzonderen ontmoetingen.
    Veel plezier en hopelijk gaat het nu beter met Pieter zijn rug en blijft de blaren stand onveranderd.

Liefs jw en korine

• 23 Maart 2012 - 17:08

Hen En Ien:

Hallo pioniers in het Belgische.
    Leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie ervaringen en belevenissen.
    Geniet er maar van.
    En tot het volgende verslag en vergeet vooral niet aan je zelf te denken. Wat vandaag niet nodig is kan morgen ook. Jullie hebben de tijd.

groetjes Hen en Ien.

• 24 Maart 2012 - 13:30

Mieke Wartna:

Ik merk dat jullie genieten en wat een mooi weer. Ik zou zo mee willen lopen!
    En jullie maken leuke en mooie dingen
    mee. Ik probeer vananvond even te bellen. Een dikke kus