Weer een stukje verder - Reisverslag uit Châlons-en-Champagne, Frankrijk van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu Weer een stukje verder - Reisverslag uit Châlons-en-Champagne, Frankrijk van Pieter en Trudy Bollen - WaarBenJij.nu

Weer een stukje verder

Door: Pieter en Trudy

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Trudy

26 April 2012 | Frankrijk, Châlons-en-Champagne

21-4-12 Aan de Champagne: In een week tijd van Givet naar Reims gekomen. Dat hadden we tevoren niet kunnen bedenken. Dankzij de verkorte route van het Jacobsgenootschap scheelt dat ff 40 km ofwel 2 dagen lopen. Het boekje van de Grand Randonnee stuurt je om en daar heeft een pelgrim geen zin in. Vandaag ging het van Bazancourt naar Reims. 18 km, makkie zou je zeggen. Maar het was knap buffelen. Windkr. 5 op kop en hagelbuien en dan loop je in het open veld. Ach, misschien verlangen wij hier nog eens naar terug wanneer we in het zuiden in de brandende zon lopen. Je komt hier in een duidelijk welvarender streek, de huizen zien er goed onderhouden en fleurig uit.

22-4-12 Vandaag zondag, rustdag met een bezoek aan de kathedraal en de basiliek  St. Remy waar we de mis bijwonen, heel mooi. In de kathedraal naar ontvangst voor de pelgrims geweest. Jens ontmoet, jonge Duitser, loopt zonder kaart in 100 dagen, via Parijs, naar Santiago, een echte zwerfkei.
Het gaat nog steeds boven verwachting, we zijn natuurlijk aan het einde van de dag kei moe en hebben zo onze dipjes, maar geen blessures.
Je bent met hele basale zaken bezig: lopen, waar slaap ik, zorgen voor eten en drinken, slapen en liefst 's morgens je eigen klusje hebben gedaan, zodat je daar onder het lopen niet mee wordt geconfronteerd. Het leven is ineens tot eenvoudige zaken teruggebracht en overzichtelijk geworden.
We kunnen de volgende mijlpaal gaan neerzetten: Vezelay

23-4-12 Reims- Verzy, 20,9 km 30269 st. Om 15 uur in de stromende regen aangekomen.  Wat een troosteloze boel. Dit weer is wel een aanslag op je motivatie. Naar ons onderkomen gebracht: gebouwtje van de kerk, oude nonnenschool. Naargeestig, groezelig plekje. Kosten 5€ p.p . Geen 'poule' te beleven. Boodschappen gedaan en ons eigen potje gekookt. We zitten hier midden in de Champagne, dus hebben we heel decadent een fles champagne soldaat gemaakt. Veel anders dan dit valt hier niet te doen. Lekker vroeg naar bed.

24-4-12 Wat je al niet met een champagnekoeler kunt doen! Vandaag van  Verzy naar Conde sur Marne gegaan, 19,6 km en 28418 st. Het weer is regenachtig met soms een zonnetje. Lekker door de vette klei lopen baggeren. We zijn heel handig geworden in het aan en uittrekken van onze poncho's. Het lopen bij mij (T) gaat moeizaam, komt vast van de champagne. Last van PHPD. Champagnekoeler kun je gebruiken om te wassen en te plassen. Mede pelgrims Ineke en Dineke tegen het lijf gelopen. Gastheer, Denis, heeft heerlijk de openhaard voor ons aangedaan.

25-4-12 Van Condee  sur Marne naar Chalons en Champagne 24,1 km 34973 st. Geen best weer kunnen we wel stellen.
Opnieuw zeer regenachtig en fris. We hebben onze poncho's omgedoopt  tot jupes de pelerins/ pelgrimsjurken. Gehele dag nodig gehad. We soppen en glijden weer lekker door de vette klei.
Onze dagindeling: 7.00 opstaan, 7.30 ontbijten, lunchpakketje maken, 8.00 tas inpakken en 8.30 lopen. Misschien eerst nog even naar de bakker. Tegen 11.00 tijd voor een bakje koffie met iets lekkers. Rond 13.00 zoeken we een plekje om te lunchen. Met deze regen wordt dat een bushokje. Even na 15.00 komen we op onze plaats van bestemming aan. Wat te drinken en te knabbelen scoren, indien mogelijk. Dat is nog knap lastig in de campagne. Meestal kunnen we mee eten met de gastheer.
Tegen 20.30 gaan we slapen, om de volgende morgen weer fit op te kunnen staan. Zo nu en dan treffen we andere pelgrimsgangers, waar we een biertje mee drinken.
Een heel gedisciplineerd leven eigenlijk. Vandaag vinden we onderdak bij een particulier.

26-4-12 Over de etappe van vandaag kunnen we heel kort zijn :
Chalons de Ch naar Chaussee sur Marne 16 km, 22408 st. We hebben de GR gelaten voor wat hij was, geen zin in zompige landwegen en bospaden. Het jaagpad langs het kanaal Chalons sur Marne gelopen tot aan bestemming. Beetje saai maar in ieder geval droge voeten. Veel meer kunnen we vertellen over ons logeeradres van afgelopen nacht. Sylvie en Vincent hebben ons gastvrij ontvangen in hun huis. Sylvie is een addict van de route naar Compostella en doet veel vrijwilligerswerk in de bewegwijzering. Heerlijk gegeten en gezellig met elkaar gesproken onder het genot van allerlei lekkere drankjes. Ze wilden er geen vergoeding voor hebben. Dat zijn weer van die bijzondere ontmoetingen. Inmiddels dus de 6e dag op rij met regen. Aan al het vogelgefluit zou je misschien op kunnen maken dat er goed weer aan komt. Trouwens we hebben de koekoek en de specht gehoord, die spreken dezelfde taal als bij ons. Waarom doen wij mensen dan zo moeilijk om allemaal andere talen te spreken! Blarenbarometer: 0 , dankzij de St. Jansolie van Erna en de Gehwohl creme van Aletta!

• 26 April 2012 - 14:35

J Van T:

Zo, Stoere Stappers, de GR staat op dit moment dus voor Grote Rotzooi aan je schoenen; verstandig dat jullie in ieder geval voor 1 dag dit verlaten hebben; er volgen nog stappen genoeg. Een pelgrim is altijd dapper; hij heeft nl niet alleen een uiterlijke reis te maken. Voortdurende sterkte op beide reizen; ik hoop dat in ieder geval op 1 pad de zon schijnt en we duimen voor op beide! Bon camino et à jeudi?

• 26 April 2012 - 19:04

Marieke:

Jeetje, wat gaat dat allemaal snel bij jullie! In gedachten vind ik het met de auto nog een hele afstand en dan in zo'n korte tijd te voet...petje af.
    Lief dat je aan mijn verjaardag denkt. Ik zou het niet vieren, maar was uiteindelijk blij dat ik een uurtje eerder naar huis was gegaan vh werk. Onverwacht en heel gezellig toch diverse vrienden gehad en met ouders gegeten. Vanochtend was het wel even brak, na de wijntjes, dan merk je direct dat je een jaartje ouder bent. Ik weet niet waar PHPD op slaat, maar kan het ook besmettelijk zijn....
    Niet alleen voor julllie, maar ook voor ons een beetje zon in bestelling!
    Lieve groet, Marieke

• 26 April 2012 - 19:21

Korine:

We lezen met veel plezier jullie verhalen. Hoop wel voor jullie en ons dat er beter (wandel) weer komt!